Innowacja pedagogiczna "W świecie bajek - wiem, że warto!"
Innowacja pedagogiczna "W świecie bajek - wiem, że warto!" jest realizowana w ramach zajęć świetlicowych. Autorami innowacji są Elżbieta Targosz i Agnieszka Kasperek.
W ostatnich latach bardzo często mówi się o potrzebie czytania dzieciom książek. W dobie gier komputerowych, płyt i telewizyjnych kreskówek często zapominamy, jak ważnym elementem w wychowaniu dziecka jest bajka czytana. Czytanie stanowi swoistą relację między czytającym nauczycielem a słuchającym – dzieckiem. Systematyczne czytanie dziecku „dla przyjemności” jest najskuteczniejszą metodą wychowania czytelnika. Będzie on posiadał wiedzę, potrafił samodzielnie myśleć, miał wyobraźnię i umiejętność radzenia sobie w życiu za pomocą rozumu, a nie pięści.
Stąd też pojawił się pomysł opracowania w naszej szkole innowacji pedagogicznej pt. „W świecie bajek – wiem, że warto!”, promującej czytelnictwo u dzieci. Kontakt z bajką czytaną ma ogromne znaczenie dla rozwoju intelektualnego dziecka, pozwala mu rozwijać wyobraźnię, wzbogacać zasób słownictwa i sferę przeżyć emocjonalnych.
Baśnie i bajki to najbliższe dziecku utwory. Świat realny miesza się w nich z fantastycznym i razem tworzą zrozumiałą dla maluchów rzeczywistość dziecko zapoznaje się w nich z sytuacjami wzbudzającymi niepokój, ciekawość, radość, oraz znajduje rozwiązania różnych problemów.
Bajka niejednokrotnie ukazuje obrazy solidarności i współdziałania, wzbudza życzliwość i sympatię, współczucie dla postaci, oburzenie i protest przeciw krzywdzie, wyrządzonej bohaterom. W oparciu o bajki próbujemy wspólnie z dzieckiem ocenić postępowanie, kształtujemy właściwe zachowania społeczne. Bajki na kliszach są też doskonałym czynnikiem inspirującym do zabaw teatralnych i działań plastycznych, gdyż oddziałują na jego wyobraźnię i intelekt.
Podczas słuchania czytanego tekstu, uczniowie doskonalą umiejętność skupiania uwagi, wzbogacają swoje słownictwo, uczą się właściwego interpretowania przeczytanych tekstów, poszerzają wiedze o świecie, uczą się nieagresywnych sposobów rozwiązywania problemów i konfliktów, jak również budują więzi między osobami dorosłymi i rówieśnikami. Dzieci przekonują się, że czytanie może być pasjonujące.
Nowatorstwem innowacji jest:
- sposób przekazu uczniom treści bajki w postaci wyświetlanych kliszy, jej interpretacji przez uczniów,
- przyswajanie wartości moralnych w sposób łatwy i przyjemny, którymi powinien się kierować w codziennym życiu,
- łączenie różnych praktycznych działań opartych na prezentowanej bajce,
- aktywny udział uczniów poprzez samodzielne czytanie bajek,
- wzrost samooceny i kreatywności uczniów,
- umiejętność logicznego myślenia, intuicji, wyobraźni i wnioskowania,
- umiejętność poszukiwania rozwiązań w trudnych dylematach życiowych,
- kultywowanie tradycji,
- dzielenie się swoją wiedzą z rówieśnikami.
Wdrożona innowacja „W świecie bajek – wiem, że warto!” ma na celu:
- odkrywanie i promowanie pożądanych wartości takich, jak: zdrowie, bezpieczeństwo, piękno, miłość, dobro; rozumienie ich i stosowanie w życiu codziennym,
- wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji,
- wdrożenie w życie szkoły nowego produktu edukacyjnego, tj. innowacji pedagogicznej w formie metodycznej oraz podniesienie jakości pracy świetlicy,
- rozbudzanie w dziecku zainteresowań czytelniczych,
- wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju,
- rozwijanie uzdolnień artystycznych dzieci: plastycznych, aktorskich,
- przypomnienie starych, często zapomnianych bajek
- redukcja lęku poprzez przeżywanie historii bohaterów oraz poznawanie sposobów przezwyciężania trudności,
- wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa,
- ukazywanie wzorców godnych naśladowania,
- usprawnianie funkcjonowania społeczno-emocjonalnego dzieci,
- dostarczanie dzieciom różnorodnych wrażeń polisensorycznych,
- rozwijanie wyobraźni,
- poszerzanie wiedzy o świecie i uwrażliwianie na piękno literatury dziecięcej,
- wzbogacanie słownictwa,
- kształcenie u dzieci umiejętności koncentracji,
- wdrażanie do redagowania poprawnych wypowiedzi ustnych,
- wdrażanie do właściwego interpretowania przeczytanych tekstów,
- uczeni sposobów rozwiązywanie problemów i konfliktów,
- rozwijanie umiejętności czytelniczych,
- wdrażanie do korzystania z biblioteki,
- uatrakcyjnienie form i metod pracy z dziećmi z wykorzystaniem rzutnika,
- kultywowanie tradycji,
- podniesienie jakości pracy szkoły,
- wyposażenie uczniów w umiejętności niezbędne we współczesnym świecie takie jak pomysłowość, współdziałanie w zespole, nie zrażanie się trudnościami, wytrwałość,
- angażowanie dzieci do realizacji ciekawych, a zarazem nowatorskich ćwiczeń i zabaw,
- stymulowanie i inicjowanie działań w świetlicy, które wyzwalają aktywność dziecka, zachęcają do poznawania świata i zdobywania informacji,
- wspomaganie koncentracji i logicznego myślenia,
- rozwijanie koncentracji wzrokowo-ruchowej oraz orientacji przestrzennej,
- rozwijanie funkcji odprężająco – relaksującej,
- nawiązywanie pozytywnych kontaktów poprzez współdziałanie w grupie,
- szanowanie innych osób bez względu na ich odmienność,
- umiejętność rozróżniania dobrego i złego postępowania,
- umiejętność dostrzegania problemów innych osób,
- budowanie zaufania w stosunku do siebie i otoczenia.