Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.

Innowacja pedagogiczna "W świecie bajek - wiem, że warto!"

24-09-2022 15:39

Innowacja pedagogiczna "W świecie bajek - wiem, że warto!" jest realizowana w ramach zajęć świetlicowych. Autorami innowacji są Elżbieta Targosz i Agnieszka Kasperek.

     W ostatnich latach bardzo często mówi się o potrzebie czytania dzieciom książek. W dobie gier komputerowych, płyt i telewizyjnych kreskówek często zapominamy, jak ważnym elementem w wychowaniu dziecka jest bajka czytana. Czytanie stanowi swoistą relację między czytającym nauczycielem a słuchającym – dzieckiem. Systematyczne czytanie dziecku „dla przyjemności” jest najskuteczniejszą metodą wychowania czytelnika. Będzie on posiadał wiedzę, potrafił samodzielnie myśleć, miał wyobraźnię i umiejętność radzenia sobie w życiu za pomocą rozumu, a nie pięści.

         Stąd też pojawił się pomysł opracowania w naszej szkole innowacji pedagogicznej pt. „W świecie bajek – wiem, że warto!”, promującej czytelnictwo u dzieci. Kontakt z bajką czytaną ma ogromne znaczenie dla rozwoju intelektualnego dziecka, pozwala mu rozwijać wyobraźnię, wzbogacać zasób słownictwa i sferę  przeżyć emocjonalnych.

          Baśnie i bajki to najbliższe dziecku utwory. Świat realny miesza się w nich z fantastycznym i razem tworzą zrozumiałą dla maluchów rzeczywistość dziecko zapoznaje się w nich z sytuacjami wzbudzającymi niepokój, ciekawość, radość, oraz znajduje rozwiązania różnych problemów.     

           Bajka niejednokrotnie ukazuje obrazy solidarności i współdziałania, wzbudza życzliwość i sympatię, współczucie dla postaci, oburzenie i protest przeciw krzywdzie, wyrządzonej bohaterom. W oparciu o bajki próbujemy wspólnie z dzieckiem ocenić postępowanie, kształtujemy właściwe zachowania społeczne. Bajki na kliszach są też doskonałym czynnikiem inspirującym do zabaw teatralnych i działań plastycznych, gdyż oddziałują na jego wyobraźnię i intelekt.

           Podczas słuchania czytanego tekstu, uczniowie doskonalą umiejętność skupiania uwagi, wzbogacają swoje słownictwo, uczą się właściwego interpretowania przeczytanych tekstów, poszerzają wiedze o świecie, uczą się nieagresywnych sposobów rozwiązywania problemów i konfliktów, jak również budują więzi między osobami dorosłymi i rówieśnikami. Dzieci przekonują się, że czytanie może być pasjonujące.

    

             Nowatorstwem innowacji jest:

  • sposób przekazu uczniom treści bajki w postaci wyświetlanych kliszy, jej interpretacji przez uczniów,
  • przyswajanie wartości moralnych w sposób łatwy i przyjemny, którymi powinien się kierować w codziennym życiu,
  • łączenie różnych praktycznych działań opartych na prezentowanej bajce,
  • aktywny udział uczniów poprzez samodzielne czytanie bajek,
  • wzrost samooceny i kreatywności uczniów, 
  • umiejętność logicznego myślenia, intuicji, wyobraźni i wnioskowania, 
  • umiejętność poszukiwania rozwiązań w trudnych dylematach życiowych,
  • kultywowanie tradycji,
  • dzielenie się swoją wiedzą z rówieśnikami.

Wdrożona innowacja „W świecie bajek – wiem, że warto!” ma na celu:

- odkrywanie i promowanie pożądanych wartości takich, jak: zdrowie, bezpieczeństwo, piękno, miłość, dobro; rozumienie ich i stosowanie w życiu codziennym,

- wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji,

- wdrożenie w życie szkoły nowego produktu edukacyjnego, tj. innowacji pedagogicznej w formie metodycznej oraz podniesienie jakości pracy świetlicy,

- rozbudzanie w dziecku zainteresowań czytelniczych,

- wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju,

- rozwijanie uzdolnień artystycznych dzieci: plastycznych, aktorskich,

- przypomnienie starych, często zapomnianych bajek

- redukcja lęku poprzez przeżywanie historii bohaterów oraz poznawanie sposobów przezwyciężania trudności,

- wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa,

- ukazywanie wzorców godnych naśladowania,

- usprawnianie funkcjonowania społeczno-emocjonalnego dzieci,

- dostarczanie dzieciom różnorodnych wrażeń polisensorycznych,

- rozwijanie wyobraźni,

- poszerzanie wiedzy o świecie i uwrażliwianie na piękno literatury dziecięcej,

- wzbogacanie słownictwa,

- kształcenie u dzieci umiejętności koncentracji,

- wdrażanie do redagowania poprawnych wypowiedzi ustnych,

- wdrażanie do właściwego interpretowania przeczytanych tekstów,

- uczeni sposobów rozwiązywanie problemów i konfliktów,

- rozwijanie umiejętności czytelniczych,

- wdrażanie do korzystania z biblioteki,

- uatrakcyjnienie form i metod pracy z dziećmi z wykorzystaniem rzutnika,

- kultywowanie tradycji,

- podniesienie jakości pracy szkoły,

- wyposażenie uczniów w umiejętności niezbędne we współczesnym świecie takie jak pomysłowość, współdziałanie w zespole, nie zrażanie się trudnościami, wytrwałość,

- angażowanie dzieci do realizacji ciekawych, a zarazem nowatorskich ćwiczeń i zabaw,

- stymulowanie i inicjowanie działań w świetlicy, które wyzwalają aktywność dziecka, zachęcają do poznawania świata i zdobywania informacji,

- wspomaganie koncentracji i logicznego myślenia,

- rozwijanie koncentracji wzrokowo-ruchowej oraz orientacji przestrzennej,

- rozwijanie funkcji odprężająco – relaksującej,

- nawiązywanie pozytywnych kontaktów poprzez współdziałanie w grupie,

- szanowanie innych osób bez względu na ich odmienność,

- umiejętność rozróżniania dobrego i złego postępowania,

- umiejętność dostrzegania problemów innych osób,

- budowanie zaufania w stosunku do siebie i otoczenia.