Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.

Logopeda

mgr A. Fober

Plan zajęć logopedycznych:

PONIEDZIAŁEK
08:00 -  08:45
09:50 – 11:30
12:30 – 13:15

WTOREK
12:40 - 15:50

ŚRODA
13:40 – 14:25

CZWARTEK
12:45 – 16:05

PIĄTEK
08:00 – 10:35
11:40 – 12:25
13:40 – 14:25
15:30 – 16:15


Praca logopedy wiąże się ze stałą współpracą z rodzicami dziecka, którzy codziennie wspomagają oddziaływania logopedyczne poprzez utrwalanie w domu zaleconych ćwiczeń.

Zajęcia logopedyczne odbywają się w formie ćwiczeń usprawniających aparat artykulacyjny oraz ćwiczeń utrwalających prawidłową wymowę. Powszechnie wiadomo, że terapia dziecka z wadą wymowy wymaga wielu żmudnych ćwiczeń, dlatego w czasie zajęć wykorzystywane są pomoce dydaktyczne oraz programy multimedialne wspomagające terapię logopedyczną. Programy, które uatrakcyjniają i uprzyjemniają terapię, a przede wszystkim zwiększają motywację dzieci do ćwiczeń.

Systematyczność w terapii jest bardzo ważna i skuteczna, warunkuje osiągnięcie oczekiwanego efektu. Poprawna wymowa daje dziecku większą szansę na sukces szkolny ma wpływ na procesy percepcyjne, w szczególności na naukę czytania i pisania.

                                           

LOGOPEDYCZNE BADANIA PRZESIEWOWE

 

Na początku roku szkolnego w naszej szkole są przeprowadzane logopedyczne badania przesiewowe.


Służą one “wyłowieniu” z tłumu tych dzieci, które mają różnego rodzaju trudności z mową i artykulacją.

Badania przesiewowe:

  • pomagają dokonać oceny mowy u wszystkich dzieci klas 1-ych uczęszczających do szkoły,
  • ocenić postępy dzieci, które uczestniczyły w poprzednim roku szkolnym w zajęciach logopedycznych,
  • stanowią podstawę do zakwalifikowania na zajęcia logopedyczne dzieci, które wcześniej nie były objęte wsparciem logopedycznym.

Jak wygląda badanie przesiewowe?

Logopeda indywidualnie bada rozumienie i nadawanie mowy. Poziom badania powinien być dostosowany do norm rozwojowych dzieci. Zazwyczaj logopedyczne badanie przesiewowe obejmuje:

  • badanie rozumienia mowy,
  • badanie opowiadania (konstruowanie zdań, gramatyka),
  • badanie artykulacji,
  • badanie z zakresu analizy i syntezy słuchowej,
  • badanie sprawności narządów artykulacyjnych (w tym sprawność języka i warg, ocenę wędzidełka podjęzykowego),
  • ocenę toru oddechowego.

Każdy rodzic za pośrednictwem wychowawcy dostanie informację o planowanym badaniu przesiewowym i pisemną prośbę o wyrażenie zgody na badanie.

Informacje zwrotne

Rodzic powinien po badaniu dowiedzieć się czy konieczne są konsultacje z innymi specjalistami (np. ortodonta, laryngolog) oraz czy dziecko zostało zakwalifikowane na zajęcia logopedyczne w szkole.

 ĆWICZENIA ODDECHOWE

Ćwiczenia oddechowe warto praktykować z dziećmi. W początkowych fazach ćwiczenia mogą być kojarzone z przyjemnością, zabawą i są nieodzownym elementem pracy nad prawidłową wymową. 

Dziecko może stosować takie ćwiczenia oddechowe jak: ochładzanie gorących posiłków za pomocą dmuchania czy wąchanie kwiatów bądź jedzenia. Do ćwiczeń przeznaczonych dla najmłodszych należą również: chuchanie w dłonie, nadmuchiwanie balonów, zdmuchiwanie piłeczek, kawałków papieru czy waty w pierwszej kolejności z gładkiej powierzchni, potem takiej, która posiada szorstką fakturę. Do bardziej zaawansowanych ćwiczeń należy dmuchanie na płomień świecy bez gaszenia go, a także gwizdanie.

 

Ćwiczenia oddechowe są także elementem relaksacji, które możemy wykonać w zaciszu domowym. Jeśli chcemy się zrelaksować, warto, byśmy zaraz po przebudzeniu przeciągnęli się, a następnie wykonali głęboki wdech. Wdech powinien iść w parze z wypchnięciem brzucha oraz rozszerzeniem klatki piersiowej. Potem należy powoli wypuścić powietrze i wstrzymać oddech na około 3-5 sekund. 

Tu propozycje ćwiczeń

 Dmuchanie wielkiego balona

  • Dziecko siada na krześle z wyprostowanymi plecami.
  • Jego zadaniem jest dmuchanie wielkiego niewidzialnego kolorowego balona.
  • W tym celu nabiera powietrze nosem i wypuszcza ustami wyobrażając sobie jak jego balon staje się coraz większy i większy.
  • Warto zaznaczyć, że w tym ćwiczeniu dzieci, podobnie jak dorośli, wykazują tendencję do nabierania powietrza przez usta. Dokładnie to zazwyczaj robimy, kiedy chcemy nadmuchać balon.

 

 

Dmuchanie baniek mydlanych

Bańki mydlane nigdy nie nudzą się dzieciom i zawsze są dla nich wyzwaniem. Można stosować taką konfigurację tworzenia baniek, tak, żeby dziecko mogło zobaczyć siłę wydechu:

 

długo – krótko – długo

słabo – mocno – bardzo mocno

 

Naśladowanie śmiechu różnych ludzi:

  • mężczyzna- głośne „hohohoho”
  • kobieta- o średnim natężeniu „hahahaha”
  • staruszka- cichutko „hehehehe”
  • dziewczynki- piskliwy „hihihihi”
  • chłopcy- hałaśliwy „hahahaha”

 

Z tego względu dziecko należy korygować tak, by podczas wykonywania ćwiczenia nabierało powietrze przez nos jednocześnie wypełniając powietrzem przeponę. Wypuszczanie powietrza powinno natomiast przypominać dmuchanie gigantycznego balona.

 

Ćwiczenia oddechowe - jaki jest ich cel?

Celem ćwiczeń oddechowych jest:

  • odróżnienie fazy wdechu i wydechu,
  • poszerzenie pojemności płuc,
  • wzmocnienie mięśni biorących udział w oddychaniu,
  • wyrobienie toru oddechu przeponowego,
  • dostosowanie długości wydechu do czasu trwania wypowiedzi,
  • zsynchronizowanie pauz oddechowych z treścią wypowiedzi.