Logopeda

LOGOPEDA: mgr A. Fober, mgr M. Smolarek

GODZINY PRACY
W ROKU SZKOLNYM  2020/2021

mgr Anna Fober

Poniedziałek 7:30 - 11:00
Wtorek

11:10 - 13:00

14:10 - 14:55

Czwartek 12:15 - 14:55
Piątek

07:30 - 08:15

09:20 - 10:05

11:10 - 14:55


mgr M. Białek

Poniedziałek  7.30 - 9.20
12.30 - 13.15
Środa 12.30 - 14.00
Czwartek 13.00 - 13.45

Zajęcia logopedyczne odbywają się w formie ćwiczeń usprawniający

ch aparat artykulacyjny oraz ćwiczeń utrwalających prawidłową wymowę. Powszechnie wiadomo, że terapia dziecka z wadą wymowy wymaga wielu żmudnych ćwiczeń, dlatego w czasie zajęć wykorzystywane są pomoce dydaktyczne oraz programy multimedialne wspomagające terapię logopedyczną. Programy, które uatrakcyjniają i uprzyjemniają terapię, a przede wszystkim zwiększają motywację dzieci do ćwiczeń.

Praca logopedy wiąże się ze stałą współpracą z rodzicami dziecka, którzy codziennie wspomagają oddziaływania logopedyczne poprzez utrwalanie w domu zaleconych ćwiczeń.

Systematyczność w terapii jest bardzo ważna i skuteczna, warunkuje osiągnięcie oczekiwanego efektu. Poprawna wymowa daje dziecku większą szansę na sukces szkolny ma wpływ na procesy percepcyjne, w szczególności na naukę czytania i pisania.

                                           

LOGOPEDYCZNE BADANIA PRZESIEWOWE

 

Na początku roku szkolnego w naszej szkole są przeprowadzane logopedyczne badania przesiewowe.


Służą one “wyłowieniu” z tłumu tych dzieci, które mają różnego rodzaju trudności z mową i artykulacją.

Badania przesiewowe:

  • pomagają dokonać oceny mowy u wszystkich dzieci klas 1-ych uczęszczających do szkoły,
  • ocenić postępy dzieci, które uczestniczyły w poprzednim roku szkolnym w zajęciach logopedycznych,
  • stanowią podstawę do zakwalifikowania na zajęcia logopedyczne dzieci, które wcześniej nie były objęte wsparciem logopedycznym.

Jak wygląda badanie przesiewowe?

Logopeda indywidualnie bada rozumienie i nadawanie mowy. Poziom badania powinien być dostosowany do norm rozwojowych dzieci. Zazwyczaj logopedyczne badanie przesiewowe obejmuje:

  • badanie rozumienia mowy,
  • badanie opowiadania (konstruowanie zdań, gramatyka),
  • badanie artykulacji,
  • badanie z zakresu analizy i syntezy słuchowej,
  • badanie sprawności narządów artykulacyjnych (w tym sprawność języka i warg, ocenę wędzidełka podjęzykowego),
  • ocenę toru oddechowego.

Każdy rodzic za pośrednictwem wychowawcy dostanie informację o planowanym badaniu przesiewowym i pisemną prośbę o wyrażenie zgody na badanie.

Informacje zwrotne

Rodzic powinien po badaniu dowiedzieć się czy konieczne są konsultacje z innymi specjalistami (np. ortodonta, laryngolog) oraz czy dziecko zostało zakwalifikowane na zajęcia logopedyczne w szkole.

 

 

Logopeda  Martyna Smolarek

 

ĆWICZENIA ODDECHOWE

 

Ćwiczenia oddechowe warto praktykować z dziećmi. W początkowych fazach ćwiczenia mogą być kojarzone z przyjemnością, zabawą i są nieodzownym elementem pracy nad prawidłową wymową. 

Dziecko może stosować takie ćwiczenia oddechowe jak: ochładzanie gorących posiłków za pomocą dmuchania czy wąchanie kwiatów bądź jedzenia. Do ćwiczeń przeznaczonych dla najmłodszych należą również: chuchanie w dłonie, nadmuchiwanie balonów, zdmuchiwanie piłeczek, kawałków papieru czy waty w pierwszej kolejności z gładkiej powierzchni, potem takiej, która posiada szorstką fakturę. Do bardziej zaawansowanych ćwiczeń należy dmuchanie na płomień świecy bez gaszenia go, a także gwizdanie.

 

Ćwiczenia oddechowe są także elementem relaksacji, które możemy wykonać w zaciszu domowym. Jeśli chcemy się zrelaksować, warto, byśmy zaraz po przebudzeniu przeciągnęli się, a następnie wykonali głęboki wdech. Wdech powinien iść w parze z wypchnięciem brzucha oraz rozszerzeniem klatki piersiowej. Potem należy powoli wypuścić powietrze i wstrzymać oddech na około 3-5 sekund. 

Tu propozycje ćwiczeń

 Dmuchanie wielkiego balona

  • Dziecko siada na krześle z wyprostowanymi plecami.
  • Jego zadaniem jest dmuchanie wielkiego niewidzialnego kolorowego balona.
  • W tym celu nabiera powietrze nosem i wypuszcza ustami wyobrażając sobie jak jego balon staje się coraz większy i większy.
  • Warto zaznaczyć, że w tym ćwiczeniu dzieci, podobnie jak dorośli, wykazują tendencję do nabierania powietrza przez usta. Dokładnie to zazwyczaj robimy, kiedy chcemy nadmuchać balon.

 

 

Dmuchanie baniek mydlanych

Bańki mydlane nigdy nie nudzą się dzieciom i zawsze są dla nich wyzwaniem. Można stosować taką konfigurację tworzenia baniek, tak, żeby dziecko mogło zobaczyć siłę wydechu:

 

długo – krótko – długo

 

słabo – mocno – bardzo mocno

 

Naśladowanie śmiechu różnych ludzi:

  • mężczyzna- głośne „hohohoho”
  • kobieta- o średnim natężeniu „hahahaha”
  • staruszka- cichutko „hehehehe”
  • dziewczynki- piskliwy „hihihihi”
  • chłopcy- hałaśliwy „hahahaha”

 

Z tego względu dziecko należy korygować tak, by podczas wykonywania ćwiczenia nabierało powietrze przez nos jednocześnie wypełniając powietrzem przeponę. Wypuszczanie powietrza powinno natomiast przypominać dmuchanie gigantycznego balona.

 

Logopeda  Martyna Smolarek

 

 

Ćwiczenia oddechowe - jaki jest ich cel?

Celem ćwiczeń oddechowych jest:

  • odróżnienie fazy wdechu i wydechu,
  • poszerzenie pojemności płuc,
  • wzmocnienie mięśni biorących udział w oddychaniu,
  • wyrobienie toru oddechu przeponowego,
  • dostosowanie długości wydechu do czasu trwania wypowiedzi,
  • zsynchronizowanie pauz oddechowych z treścią wypowiedzi.

Kochani Uczniowie i drodzy Rodzice! 

 

Serdecznie dziękujemy Dzieciom za pracę i udział w zajęciach logopedycznych, 
a Rodzicom i Opiekunom Uczniów za zaangażowanie, zrozumienie i współpracę  w tym trudnym dla nas wszystkich czasie pracy zdalnej! 

 

ŻYCZYMY Wszystkim  

Dużo szczęścia, zdrowia i powodzenia, 
To tradycyjne, najszczersze życzenia. 
Wesołych Świąt i Roku Szczęśliwego. 
Niech obficie da, co ma najlepszego!
 

 

Wasze logopedki - p. Martyna i p. Ania