Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.

Innowacja Pedagogiczna "Zdobywany sprawności świetlicowe".

23-09-2023 21:58

Szkoła Podstawowa nr 20 im. Jerzego Kukuczki w Bielsku-Białej realizuje innowację pedagogiczną "Zdobywamy sprawności świetlicowe".

Innowacja będzie realizowana w roku szkolnym 2023/2024.

Początek projektu 04.09.2023 r. – koniec innowacji 31.05.2024 r.

Zasady i tryb zdobywania sprawności:

Uczniowie zdobywają sprawności indywidualnie

Po dokonaniu wyboru sprawności uczeń zgłasza nauczycielowi chęć jej zdobywania.

Nauczyciel wypełnia kartę sprawności.

Po wykonaniu wszystkich 5 zadań sprawność zostaje zdobyta.

Końcem maja zostaną podliczone wszystkie sprawności jakie udało zdobyć się uczniom.

Sprawność to zdobyta i udowodniona działaniem umiejętność, którą uczeń potrafi posłużyć się w razie potrzeby. Zdobywanie sprawności jest formą samokształcenia. Służy budzeniu, rozwijaniu i pogłębianiu zainteresowań, umożliwia przyswojenie przydatnych w życiu umiejętności, uczy zaradności i rzetelności w działaniu. Zdobyte sprawności wskazują, że uczeń posiada wiedzę i umiejętności z pewnej dziedziny i potrafi z nich korzystać. Sprawności odgrywają ważną rolę w świetlicowym wychowaniu. Aby w pełni wykorzystać możliwości wychowawcze, jakie stwarza zdobywanie sprawności, nauczyciel  powinien wiedzieć, że zdobywając je dziecko:

▪ zyskują konkretną wiedzę i umiejętności, ▪ rozwijają swoje zdolności,

▪ odkrywają nowe zainteresowania, ▪ uczą się zaradności, przedsiębiorczości
i rzetelności,

▪ uczą się szacunku dla ludzkiej pracy,
▪ sprawdzają swoje możliwości. Wybór zdobywanej sprawności zależy od indywidualnej decyzji ucznia.

Zadaniem nauczyciela jest przedstawienie uczniom oferty sprawności oraz stworzenie warunków do ćwiczenia wybranych przez nich umiejętności. Nauczyciel powinien także troszczyć się o to, aby zdobywanie sprawności umożliwiało uczniom osiągnięcie pewnego zasobu podstawowych umiejętności z różnych dziedzin, potrzebnych w codziennym życiu, przydatnych społecznie i wszechstronnie wspierających rozwój młodego człowieka.

Jest opracowana lista sprawności, które dziecko może zdobyć według własnego zainteresowania.  Gdy wykona 5 zadań, które są potwierdzone przez nauczyciela na specjalnej kartce,  otrzymuje daną sprawność. Nauczyciel wręcza sprawność dziecku.

Metody pracy: metoda praktycznego działania, metoda projektu jest to metoda stosowana w procesie dydaktycznym już od dłuższego czasu. Wykorzystuje ciekawe formy pracy z uczniami, żeby zmotywować ich do nauki oraz aktywizować.

Formy pracy:  praca w parach, indywidualna i grupowa. Dostosowana do wieku i możliwości psychofizycznych uczniów.

W dzisiejszych czasach duży nacisk kładzie się na łączenie teorii z praktyką. Istotne jest aby uczeń umiał zastosować wiedzę w życiu codziennym i się samokształcił. Dlatego innowacją jest aby uczniowie samodzielnie zdobywali sprawności a przy tym pomagali innym, tworzyli relacje rówieśnicze, kierowali się zasadami pomocowości i mieli na uwadze wartości, które są ważne w życiu człowieka. Sprawność to zdobyta i udowodniona działaniem umiejętność, którą uczeń potrafi posłużyć się w razie potrzeby. Zdobywanie sprawności jest formą samokształcenia. Służy budzeniu, rozwijaniu i pogłębianiu zainteresowań, umożliwia przyswojenie przydatnych w życiu umiejętności, uczy zaradności i rzetelności w działaniu. Uczeń podnosi swoją samoocenę, poznaje swoje słabe i mocne strony, wchodzi
w relacje z innymi ludźmi.

Motywowanie uczniów do samorozwoju. Wzmocnienie poczucia własnej wartości, rozwijanie umiejętności społecznych i kompetencji kluczowych  uczniów.

Wprowadzenie innowacji wynika z założeń polityki oświatowej na rok szkolny 2023/2024 tj.

  • Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków i uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, realizację adekwatnego programu wychowawczo-profilaktycznego oraz zajęć wychowania do życia w rodzinie.
  • Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.
  • Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin udzielanego w systemie oświaty poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz - i międzyszkolnej, a także
    z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym
    w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci
    i wsparcia rodziny.
  • Wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw/działań w zakresie zachęcania i wspierania uczniów do rozwijania ich aktywności fizycznej.
  • Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych 
  • Rozwijanie umiejętności uczniów i nauczycieli
    z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.

 Cele:

Cel główny: Motywowanie uczniów do samorozwoju. Wzmocnienie poczucia własnej wartości, rozwijanie umiejętności społecznych i kompetencji kluczowych  uczniów.

Cele szczegółowe:

- rozwijanie różnych sprawności,

- samokształcenie uczniów,

- rozwijanie umiejętności logicznego myślenia,

- nabywanie umiejętności obserwowania,

- wydłużenie zdolności koncentracji uwagi,

- rozwijanie wiary we własne siły,

-  uczeń podejmie realizację wyznaczonych w projekcie zadań,

- uczeń wskaże swoje mocne strony,

- uczeń wskaże mocne strony swoich kolegów,

- nauka współpracy w grupie,

- utrwalanie najważniejszych wartości jakimi powinien kierować się młody człowiek,

- uczeń pogłębia swoje zainteresowania.

Innowacja wdraża uczniów w proces osiągania ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno oraz uzdalniających do podejmowania odpowiedzialnych decyzji. Wzięcie udziału w innowacji wzmacniania zdrowie psychiczne dzieci
i młodzieży.

Zdobywane sprawności:

PRZYRODNIK

  1. Rozpoznał/a po sylwetkach i liściach pięć drzew (np. dąb, brzozę, klon, leszczynę, wierzbę, topolę, lipę, sosnę, świerk, jodłę, modrzew).
  2. Rozpoznał/a na rysunku lub zdjęciu po pięć gatunków roślin
    i zwierząt chronionych występujących w Polsce.
  3. Ułożył/a i przedstawił/a w grupie pięć zasad zachowania
    się w lesie.
  4. Wskazał/a na mapie Polski 3 parki narodowe.
  5. Opowiedział/a o parku znajdującym się w okolicy.

 

PRZYJACIEL ZWIERZĄT

  1. Dowiedział/a się, jakie zwierzęta zamieszkują najbliższe lasy
    i którym z nich należy pomagać zimą.
  2. Obserwował/a przez miesiąc życie zwierząt domowych, zapisywał/a najciekawsze spostrzeżenia, opowiedział o nich grupie.
  3. Opowiedział/a o klasyfikacji zwierząt.
  4. Rozpoznał/a na zdjęciach i rysunkach 15 gatunków zwierząt.
  5. Wykonał/a prace plastyczną związaną z ulubionym zwierzęciem.

 

ORGANIZATOR ZABAW

  1. Przeprowadził/a trzy  gry,  ucząc kolegów zasad w nich obowiązujących.
  2. Prowadził/a własny notatnik zawierający zbiór 5 gier i ćwiczeń do wykorzystania w pomieszczeniu i w terenie.
  3. Wymyślił/a trzy zabawy ćwiczące pamięć.
  4. Wykonał/a własną grę planszową i wymyślił/a do niej zasady.
  5. Brał/a chętnie udział w zabawach organizowanych przez nauczyciela w świetlicy.

 

PODRÓŻNIK

  1. Wykonał/a mapę okolicy.
  2. Wie jakie są strony świata i potrafił/a je wyznaczyć za pomocą kompasu i słońca.
  3. Wyjaśnił/a za pomocą Internetu lub encyklopedii znaczenie słowa obieżyświat.
  4. Opowiedział/a grupie o wybranym przez siebie podróżniku.
  5. Wskazał/a na globusie wszystkie kontynenty.

 

SYGNALISTA

  1. Zaszyfrował/a wybrane słowo alfabetem Morse'a.
  2. Odszyfrował/a ukryte hasło szyfrem.
  3. Sam wymyślił/a szyfr i zakodował wiadomość.
  4. Napisał/a kartkę oraz poprawnie ją zaadresował/a.
  5. Bezbłędnie wyjaśnił/a działanie sygnalizacji świetlnej
    na drogach.

 

SPORTOWIEC

  1. Interesuje się wybraną dyscypliną sportu.
  2. Wymienił/a nazwiska swoich ulubionych sportowców.
  3. Chętnie brał/a udział w zajęciach ruchowych w świetlicy.
  4. Opowiedział/a grupie jaki sport uprawia.
  5. Wykonał/a rysunek siebie uprawiającego sport.

 

ŚPIEWAK

  1. Zaśpiewał/a piosenkę przed grupą.
  2. Opowiedział/a o 3 polskich wykonawcach/zespołach muzycznych.
  3. Przedstawił/a co najmniej trzy gatunki muzyczne.
  4. Przedstawił/a przed grupą grę na wybranym instrumencie
    lub regularnie próbuje nauczyć się grać.
  5. Wykonał/a samodzielnie instrument muzyczny.

 

PLASTYK

  1. Wykonał/a 5 prac plastycznych.
  2. Wymyślił/a i zaprojektował/a razem z kolegą/koleżanką ozdobę świąteczną.
  3. Wykonał/a ozdobę związaną z porą roku do świetlicy.
  4. Wykonał/a pracę plastyczną z użyciem farb.
  5. Wykonał/a mini-rzeźbę z plasteliny, masy plastycznej.

 

POETA

  1. Napisał/a wiersz o dowolnej tematyce.
  2. Napisał/a wiersz o tematyce związanej z porą roku.
  3. Wyrecytował/a wiersz ( co najmniej 10 wersów).
  4. Wymienił/a 3 polskich poetów.
  5. Wykonał/a zadanie z wymyślaniem rymów.

 

AKTOR

  1. Odegrał/a krótką scenkę razem z kolegą/koleżanką.
  2. Wykonał/a postać do teatrzyku.
  3. Wymyślił/a fabułę do teatrzyku.
  4. Wymienił/a 3 polskich aktorów.
  5. Chętnie wziął/wzięła udział w wymyślonym przez nauczyciela przedstawieniu.

 

GAWĘDZIARZ

  1. Opowiedział/a grupie bajkę.
  2. Sam/a wymyślił/a i wykonał/a ilustracje do wymyślonej przez siebie bajki.
  3. Wymyślił/a opowiadanie na podstawie kilku obrazków.
  4. Opowiedział/a legendę związaną ze swoim miejscem zamieszkania.
  5. Odpowiedział/a na pytania dotyczące ostatnio przeczytanej książki.

 

TANCERZ

  1. Nauczył/a kolegę/koleżankę krótkiego układu tanecznego.
  2. Zaprezentował/a układ taneczny.
  3. Zaimprowizował/a taniec do melodii.
  4. Nauczył/a grupę prostą zabawę ruchową ze śpiewem.
  5. Wybrał/a i opowiedział/a o jednym rodzaju tańca.

 

MŁODY OBYWATEL

  1. Poznał/a historię godła i barw narodowych. Wie, co oznaczają
    i potrafi się wobec nich zachować.
  2. Potrafi zaśpiewać hymn państwowy.
  3. Odszukał/a na mapie Polski Warszawę, Wisłę, Morze Bałtyckie, Tatry.
  4. Poznał/a daty polskich świąt narodowych. Wie, na pamiątkę jakich wydarzeń zostały ustanowione.
  5. Pomagał/a w przygotowaniu gazetki w świetlicy z okazji święta narodowego.

 

IGIEŁKA

  1. Przyszył/a guzik do materiału.
  2. Zna podstawowe przybory krawieckie.
  3. Zrobił coś na szydełku.
  4. Nawlekł/a nitkę na igłę.
  5. Uszył/a prosty przedmiot z materiału lub filcu.

 

ŚWIETLICOWA SOWA

  1. Odrobił/a10 zadań domowych.
  2. Przeczytał/a 5 czytanek.
  3. Wykonał/a dodatkową kartę pracy.
  4. Zagrał/a w grę edukacyjną.
  5. Pomógł/pomogła potrzebującemu koledze /koleżance
    w odrabianiu zadania domowego.

 

POMOCNIK

W tej sprawności, nauczyciel sam przyznaje pieczątki za bezinteresownie okazaną pomoc kolegom i koleżankom z grupy oraz nauczycielowi.

  1. Pomaga nauczycielowi w organizacji świetlicy.
  2. Pełni rolę dyżurnego świetlicy.
  3. Pomaga w sprzątaniu zabawek kolegom /koleżankom.
  4. Pomaga kolegom/koleżankom w ich trudnościach.
  5. Inne wskazane przez nauczyciela.

 

MAŁY ASTRONOM

  1. Wymienił/a wszystkie planety.
  2. Rozpoznał/a planety na obrazku.
  3. Wyjaśnił/a kim jest astronom i astronauta.
  4. Wykonał/a pracę plastyczną związaną z kosmosem.
  5. Wykonał/a rakietę kosmiczną.

 

MAGIK

  1. Opowiedział/a historię o czarodziejach lub wróżkach.
  2. Wykonał/a magiczną sztuczkę z pomocą jakiegoś rekwizytu.
  3. Wymyślił/a 3 magiczne zaklęcia.
  4. Narysował/a 3 magiczne przedmioty i je podpisał/a.
  5. Wykonał/a „magiczną” pracę plastyczną.

 

MISTRZ KULTURY

  1. Zawsze używa zwrotów grzecznościowych tj. dzień dobry,
    do widzenia, proszę, przepraszam…
  2. Myje ręce po korzystaniu z toalety.
  3. Je kulturalnie przy stoliku.
  4. W czasie zajęć jest cicho.
  5. Sprząta swoje miejsce pracy po zajęciach i zabawie.

 

EKOLOG

  1. Segregował/a śmieci.
  2. Dbał/a o przyrodę.
  3. Wykonał/a prace plastyczną o planecie ziemi.
  4. Oszczędzał/a wodę, papier, prąd.
  5. Wykonał/a ekoludka lub strój z surowców wtórnych.

WIELKIE SERCE

  1. Brał/a udział w akcji charytatywnej.
  2. Zachęcał/a innych do udziału w akcji charytatywnej.
  3. Pomagał/a zwierzętom
  4. Pomagał/a osobom starszych.
  5. Pomagał/a rodzicom w czynnościach domowych.