Międzynarodowy Projekt Edukacyjny "Dotknij, poczuj, zobacz!"
Szkoła Podstawowa nr 20 im. Jerzego Kukuczki bierze udział w Międzynarodowym Projekcie Edukacyjnym. Projekt ten jest realizowany jako innowacja pedagogiczna.
Regulamin
§1
Zasady ogólne
1. Autorem oraz koordynatorem Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego „Dotknij, poczuj, zobacz” jest pani Katarzyna Nocoń – nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Publicznej Szkole Podstawowej im. Bronisława Koraszewskiego w Prószkowie.
2. Cele projektu:
- wzbudzenie w dzieciach pasji do tworzenia, eksperymentowania i doświadczania wielozmysłowego,
- rozwijanie motoryki małej, czyli zdolności manualnych dziecka, oraz poprawa
ruchów precyzyjnych,
- integracja zespołu klasowego oraz rozwijanie umiejętności pracy w grupie,
- niwelowanie napięć emocjonalnych.
3. W projekcie może wziąć udział każda placówka znajdująca się w Polsce oraz
dowolna liczba grup/klas.
4. Udział w projekcie jest bezpłatny.
§2
Uczestnictwo w projekcie
1. Uczestnikami projektu są grupy żłobkowe, przedszkolne oraz uczniowie ze szkół podstawowych, których przedstawiciele posiadają konto na portalu społecznościowym Facebook.
2. Wszystkie informacje o projekcie znajdują się w zamkniętej grupie na portalu społecznościowym Facebook („Międzynarodowy Projekt Edukacyjny „Dotknij, poczuj, zobacz” https://www.facebook.com/groups/1131425511052113).
Regulamin II edycji Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego „Dotknij, poczuj, zobacz” www.kreatywnenauczanie.pl
3. Aby wziąć udział w Projekcie należy wypełnić FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY, który pojawi się w grupie projektowej 23.07.2023r. (zapisy będą trwały do 30.09.2023r). Formularz zgłoszeniowy może przesłać oddzielnie każdy nauczyciel/opiekun swojej klasy/grupy lub jeden zbiorczy dotyczący całej placówki.
4. Przystąpienie do projektu jest równoznaczne z akceptacją niniejszego regulaminu.
5. Organizator projektu zastrzega sobie prawo do zmiany regulaminu.
6. Aby otrzymać certyfikat koordynatora, dyplomy i podziękowania dla nauczycieli, dzieci oraz placówki należy wypełnić sprawozdanie, które pojawi się w grupie projektowej 20.05.2024r. Formularz ze sprawozdaniem może przesłać oddzielnie każdy nauczyciel/opiekun swojej klasy/grupy lub jeden zbiorczy dotyczący całej placówki.
8. Kontakt do koordynatora pani Katarzyny Nocoń: e-mail: [email protected] lub bezpośrednio przez konto na Facebook https://www.facebook.com/katarzyna.nocon.90038/
§3
Realizacja projektu
1. Projekt będzie realizowany w roku szkolnym 2023/2024.
2. Początek projektu 28.09.2023 r. - koniec projektu 31.05.2024 r.
3. Od 20.05.2023r. do 03.06.2024r. wypełnienie sprawozdania – jest to warunek niezbędny do otrzymania certyfikatu oraz dyplomów. Kolejnym warunkiem jest wykonanie i udokumentowanie, co najmniej 9 zadań.
4. Rozesłanie w wersji elektronicznej certyfikatów dla nauczycieli, dzieci oraz placówek do 20 czerwca 2024 r. po wypełnieniu sprawozdania.
5. Projekt składa się z zadań podzielonych na: eksperymenty, elementy terapii ręki oraz dni tematyczne. We wrześniu udostępniony zostanie plik z wszystkimi zdaniami. Od września do maja każdy we własnym zakresie i w swoim tempie wykonuje wybrane zadania. Aby zaliczyć projekt i otrzymać certyfikat oraz dyplomy należy wykonać i udokumentować w grupie projektowej min. 9 zadań z udostępnionego pliku. www.kreatywnenauczanie.pl
6. Każde wykonane zadanie należy udokumentować i wstawić w dowolnej formie na grupie Facebookowej (np. film, zdjęcia, prezentacja). Osoba wstawiająca post nie musi być wykonawcą zadania. Wstawiając post należy uwzględnić następujące informacje: #miesiąc, #nazwazadania, nazwa placówki, grupa/klasa, nazwisko nauczyciela np. #wrzesień #chmurawsloiku Publiczna Szkoła Podstawowa im. B. Koraszewskiego w Prószkowie, klasa 1a, Katarzyna Nocoń
7. Wpisy umieszczane na grupie mają służyć wzajemnej pomocy i inspiracji oraz nauce.
8. Nieprzekraczalny termin wykonania zadań i ich przesłania to 31.05.2024 r.
§4
Postanowienia końcowe
1. Organizator zastrzega sobie prawo do wykorzystania danych uczestników i uzyskanych od nich materiałów do publikacji na stronie internetowej http://kreatywnenauczanie.pl/ oraz szkolnej pspproszkow.pl
2. Udział w projekcie jest bezpłatny.
3. Projekt zakłada brak rywalizacji.
4. Za ochronę danych osobowych dzieci biorących udział w projekcie odpowiadają nauczyciele z poszczególnych placówek. Publikowanie wszelkich materiałów, które zawierają wizerunki osób są jednoznaczne z posiadaniem pisemnej zgody rodziców lub opiekunów prawnych dziecka. Zgody należy skonstruować według wewnętrznych zaleceń placówki. Organizator nie ponoszą odpowiedzialności za jej brak lub błędne skonstruowanie.
5. Treści zawarte w książce elektronicznej „Dotknij, poczuj, zobacz” zostały stworzone przez Katarzynę Nocoń. Zabrania się kopiowania i rozpowszechniania niniejszego opracowania osobom trzecim bez zgody autora, a jedynie korzystanie z opracowania na użytek własny
EKSPERYMENTY
EKSPERYMENT - Deszcz
WRZĄTEK WLEJ DO SŁOIKA/WAZONU (MAKSYMALNIE DO POŁOWY NACZYNIA). NA TALERZ POŁÓŻ LÓD I PRZYKRYJ NIM SŁOIK/WAZON. DZIĘKI GORĄCEJ WODZIE OTRZYMAMY PARĘ WODNĄ, A TA W POŁĄCZENIU Z ZIMNEM ZACZNIE SIĘ SKRAPLAĆ. NA ŚCIANKACH SŁOIKA MOŻNA PO CHWILI ZAOBSERWOWAĆ KROPELKI WODY – DESZCZ.
EKSPERYMENT - chmura w słoiku
WRZĄTEK WLEJ DO SŁOIKA/WAZONU (MAKSYMALNIE DO POŁOWY
NACZYNIA). NA TALERZ POŁÓŻ LÓD I PRZYKRYJ NIM SŁOIK/WAZON.
ODKRYJ TALERZ, WRZUĆ ZAPALONĄ ZAPAŁKĘ I PONOWNIE ZAKRYJ SŁOIK.
POCZEKAJ CHWILĘ, AŻ SŁOIK WYPEŁNI DYM – TAK POWSTANIE NASZA
CHMURA. NA KONIEC MOŻESZ WYPUŚCIĆ JĄ ZE SŁOIKA. CHMURY ZBUDOWANE SĄ Z KROPLI WODY. KIEDY WODA PARUJE, UNOSI SIĘ I OCHŁADZA (IM WYŻEJ ATMOSFERY, CZYLI DALEJ OD ZIEMI, TYM CHŁODNIEJ), A W EFEKCIE ZMIENIA SIĘ W MAŁE KROPELKI. TE MAŁE KROPELKI TWORZĄ CHMURY. PRZYGLĄDAJĄC SIĘ CHMUROM WIDZIMY PUSZYSTE OBŁOCZKI. W RZECZYWISTOŚCI JEST TO SKROPLONA WODA.
EKSPERYMENT - TĘCZA W SŁOIKU.
WLEJ WODĘ DO WAZONU/SŁOIKA DODAJ PIANKĘ DO GOLENIA, ABY PRZYKRYŁA WODĘ W MAŁYCH SŁOICZKACH PRZYGOTUJ WODĘ Z BARWNIKAMI SPOŻYWCZYMI
PIANKOLINA
PIANKĘ DO GOLENIA POŁĄCZ Z BARWNIKIEM SPOŻYWCZYM DODAJ MĄKĘ ZIEMNIACZANĄ i WYMIESZAJ.
EKSPERYMENT - MALOWANIE NA MLEKU
PRZELEJ MLEKO DO NACZYNIA, TAK ABY PRZYKRYŁO DNO.
JAK ZROBIĆ? WLEJ 3-4 ŁYŻKI OLEJU (W RÓŻNYCH MIEJSCACH NACZYNIA) NABIERAJ KOLOROWĄ WODĘ PIPETĄ/SŁOMKĄ I WKRAPLAJ JĄ W DOWOLNE MIEJSCA (NA MLEKO LUB W KROPELKI OLEJU).
ZABAWY USPRAWNIAJĄCE ROZWÓJ DŁONI,
- MAŁEJ I DUŻEJ MOTORYKI
- UKŁADANIE KORALIKÓW WG WZORU
- ODRYWANIE TAŚMY KLEJĄCEJ, KTÓRĄ
- ZOSTAŁY PRZYKLEJONE SAMOCHODY DO
- KARTKI (LUB INNYCH PRZEDMIOTÓW)
- ZABAWA Z KOSTKAMI LODU -
- BARWIENIE LODU BARWNIKAMI SPOŻYWCZYMI
- ZABAWA Z KOSTKAMI LODU -
- MALOWANIE LODU FARBAMI
- ROLOWANIE
- UGNIATANIE PALUSZKAMI
- WAŁKOWANIE
- ROZCIĄGANIE
- ROBIENIE KULEK
- WYKLEJANIE
- BUDOWANIE CIASTOLINA
- ROLOWANIE RAJSTOP
- ROLOWANIE WORKÓW
- WKŁADANIE GUZIKÓW DO PUSZKI Z OTWORAMI O RÓŻNEJ WIEKOŚCI
- ZABAWA HYDROKULKAMI
- ZAPINANIE I ODPINANIE GUZIKÓW
- WYKLEJANIE
- KOLOROWANKI
- KULECZKAMI Z BIBUŁY
- UKŁADANIE WZORÓW Z UGOTOWANEGO MAKARANU / PRZECINANIE GO NOŻYCZKAMI MALOWANIE DŁONI I OBIJANIE ICH NA KARTCE, TAK BY POWSTAŁY ZWIERZĘTA
- ROZMAZYWANIE FARB SZKLANYMI KULKAMI
- SEGREGOWANIE PLASTIKOWYCH ŻETONÓW ZGODNIE Z KOLOROWEM
- MALOWANIE FARBAMI NA FOLII SPOŻYWCZEJ
- SORTOWANIE PĘSETĄ
- WKŁADANIE I WYCIĄGANIE
- POMPONIKÓW Z TRZEPACZKI DO MIKSERA
- PRZESYPYWANIE RYŻU
- NA KARTONIE NAMALUJ CHOINKĘ ZRÓB NOŻYCZKAMI DZIURKI W RÓŻNYCH MIEJSCACH CHOINKI PRZETNIJ PATYCZKI DO USZU NA PÓŁ I POMALUJ FARBAMI GŁÓWKI PATYCZKÓW NA RÓŻNE KOLORY OZDÓB CHOINKĘ PATYCZKAMI, WKŁADAJĄC JE WE WCZEŚNIEJ ZROBIONE DZIURKI.
- MALOWANIE POPCORNU FARBAMI
- CHODZENIE BOSO PO WZORZE Z TAŚMY MALARSKIEJ
- PRZECHODZENIE PRZEZ PAJĘCZYNĘ Z TAŚMY MALARSKIEJ
- NAKŁADANIE RECEPTUREK NA BUTELKĘ
- NAWLEKANIE DOPASOWANIE ZAKRĘTKI DO SŁOIKA
- DRZEWO Z POKRUSZONYCH LIŚCI
- POSYPANE PRZYPRAWAMI (CURRY, CYNAMONEM)
- JEŻYKI Z MASY SOLNEJ
- ZABARWIONE KAKAO
- LISKI Z LIŚCI.
DNI TEMATYCZNE
- 23 WRZEŚNIAPIERWSZY DZIEŃ JESIENI
- 10 PAŹDZIERNIKA ŚWIATOWY DZIEŃ DRZEWA
- 16 PAŹDZIERNIKA - ŚWIATOWY DZIEŃ CHLEBA
- 25 LISTOPADAŚWIATOWY DZIEŃ PLUSZOWEGO MISIA
- 22 GRUDNIA - ŚWIATOWY DZIEŃ WODY
- 20 STYCZNIA - ŚWIATOWY DZIEŃ WIEDZY O PINGWINACH
- 26 LUTEGO - DZIEŃ DINOZAURA
- 14 MARCA - ŚWIATOWY DZIEŃ MATEMATYKI
- 21 MARCA - PIERWSZY DZIEŃ WIOSNY DZIEŃ KOLOROWEJ SKARPETY
- 03 KWIETNIA - DZIEŃ TĘCZY
- 06 KWIETNIA - DZIEŃ SPORTU
- 14 KWIETNIA MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ GAPIENIA SIĘ W NIEBO
- 21 MAJA - ŚWIATOWY DZIEŃ KOSMOSU