Międzynarodowy Projekt Edukacyjny "Kreatywne Prace Plastyczne".
Szkoła Podstawowa nr 20 im. Jerzego Kukuczki realizuje Międzynarodowy Projekt Edukacyjny „KREATYWNE PRACE PLASTYCZNE”
Głównym celem projektu jest zaspokajanie naturalnej potrzeby tworzenia sztuki, wyzwalanie ekspresji twórczej i wspieranie harmonijnego rozwoju oraz kreatywności uczestników poprzez różnorodne działania plastyczne.
Proponowane w projekcie działania plastyczne niosą wartości arteterapeutyczne oraz szczególnie wspierają rozwój motoryki małej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, integracji sensorycznej, spostrzegania, wyobraźni, pamięci, uwagi i mowy.
Projekt jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego, edukacji wczesnoszkolnej, plastyki w kl. IV-VIII i szkół specjalnych oraz kierunkiem realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/23 – p.2 – „Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży”, p.8 – „Wsparcie nauczycieli i innych członków społeczności szkolnych w rozwijaniu umiejętności podstawowych i przekrojowych uczniów”, tj. myślenia krytycznego i innowacyjnego, wytrwałości, różnorodności i szacunku dla środowiska.
Systematyczne stosowanie recyklingu plastycznego w działaniach projektowych buduje pozytywne nawyki i postawy proekologiczne.
Tematy przyrodnicze zachęcają do obserwacji świata roślin i zwierząt, uwrażliwiają na piękno przyrody, a działania plastyczne łatwo integrują się z edukacją przyrodniczą.
Projekt prowadzi do zmiany stylu edukacji plastycznej z odtwórczej (szablonowej, schematycznej, rutynowej) w prawdziwie twórczą, nowoczesną i promującą oryginalność.
Cele projektu główne:
- Zaspokajanie naturalnej potrzeby tworzenia sztuki, wyzwalanie ekspresji twórczej i wspieranie harmonijnego rozwoju oraz kreatywności uczestników poprzez działania plastyczne.
- Arteterapia rozwojowa dla dzieci oraz profilaktyka zdrowia psychicznego.
- Inicjowanie i promowanie twórczości plastycznej we współpracy z nauczycielami/pedagogami/terapeutami prowadzącymi projekt.
Cele szczegółowe:
- Prowadzenie twórczych działań plastycznych wspierających rozwój, a szczególnie motoryki małej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, integracji sensorycznej, spostrzegania, pamięci, uwagi i mowy.
- Zaspokajanie potrzeby tworzenia i aktywności plastycznej w zakresie eksperymentowania z różnymi materiałami, narzędziami i technikami plastycznymi, nabywania doświadczeń i polisensorycznego poznawania stymulującego rozwój.
- Rozwijanie wyobraźni i kreatywności.
- Tworzenie prac plastycznych inspirowanych przyrodą, naturą i najbliższym otoczeniem za pomocą różnych technik rysunkowych, malarskich, graficznych, papierowych i mieszanych.
- Rozwijanie samodzielności, wzmacnianie poczucia sprawczości i wiary we własne możliwości.
- Kształtowanie postaw proekologicznych poprzez recykling plastyczny oraz wykluczenie materiałów zawierających plastik.
- Zewnętrzna promocja placówek oświatowych.
- Współpraca nauczycieli - wymiana doświadczeń i dobrych praktyk.