Innowacja Pedagogiczna - Międzynarodowy Projekt Edukacyjny "Z kulturą mi do twarzy" realizowany jako innowacja pedagogiczna.
Z tego projektu nasza szkoła zrealizowała następujące zadania:
MODUŁ I – W KRAINIE MUZ
1. „W magicznym świecie dźwięków” – poznawanie instrumentów muzycznych, ich wyglądu i brzmienia podczas zajęć.
2. „Ekoinstrumenty” – wykonanie prostych instrumentów muzycznych z wykorzystaniem surowców wtórnych (worki, kartony, butelki itd.)
6. „Wśród nocnej ciszy” – zorganizowanie koncertu kolęd i pastorałek dla rodziców/placówki.
13. „Mistrzowie pędzla” – zapoznanie z dziełami wybitnych malarzy w różnoraki sposób, np. stworzenie „żywego obrazu”, tworzenie reprodukcji przez dzieci, nadawanie nowych tytułów według pomysłów uczniów.
15. „Tysiąc barw wokół nas” – zorganizowanie zajęć/warsztatów plastycznych (zabawy plastyczne, eksperymenty, poznanie nowych technik plastycznych itd.)
19. „Będę aktorem” – przygotowanie dla innych grup/klas dowolnej
inscenizacji, np. inspirowanej literaturą dziecięcą.
20. „Teatr lalek” – wykonanie dowolną techniką pacynek, kukiełek, marionetek i przygotowanie wystawy.
22. „Z poezją w sercu i na ustach” – nauka dowolnego wiersza na pamięć i jego recytacja.
30. „Sztuka współczesna” – wykonanie ekorzeźby, pracy przestrzennej z surowców wtórnych (tektura, masa papierowa, metale, plastik itp.).
MODUŁ II – TU JEST MOJE MIEJSCE
3. „Warsztaty ludowe” – zorganizowanie lub udział w warsztatach ludowych, np. malowanie pisanek, wyplatanie z wikliny, robienie wianków, tradycyjnych ozdób bożonarodzeniowych itp.
8. „Wielcy ludzie” – przybliżenie sylwetki znanego człowieka związanego z najbliższym regionem (forma dowolna, dostosowana do wieku uczestników, np. rysunek, opis, prezentacja, album).
9. „Nasz patron” – rozmowa kierowana na temat patrona placówki (jeśli go posiada). Wykonanie portretów i zorganizowanie wystawy.
11. „Moje miasto – moja duma” – zapoznanie z historią (dostosowane do wieku), herbem, flagą miasta/wsi. Spotkanie z władzami miasta / wsi. Chętne osoby mogą przygotować pamiątkowy album i wręczyć go gospodarzom. Można do tego wykorzystać zdjęcia wykonane podczas realizacji zadania 6.
14. „Pejzaże Polski” – zorganizowanie konkursu plastycznego oraz wystawy prac (Galeria Sztuki Dziecięcej) prezentujących piękno polskiej przyrody.
16. „Do hymnu!” – przygotowanie uroczystości patriotycznej z okazji świąt państwowych. Kształtowanie postawy szacunku wobec symboli narodowych.
17. „Majowe święta” – przygotowanie uroczystości/zajęć otwartych z okazji świąt majowych.
18. „Moja okolica” – wykonanie zdjęcia przedstawiającego miejscowość, w której się mieszka (park, pomnik, kościół itp.). Stworzenie pracy plastycznej techniką dowolną z wykorzystaniem tego zdjęcia. Może to być praca indywidualna lub grupowa.
Proponujemy naklejenie zdjęcia na środku kartki i domalowanie/dorysowanie poszczególnych elementów lub wykonanie mapy okolicy.
20. „Razem możemy wiele” – nawiązanie współpracy z dowolną instytucją działającą na terenie miasta/wsi. Efektem tej współpracy powinno być wspólne działanie na rzecz lokalnego środowiska (np. zbiórka darów dla dzieci ze szpitala, wsparcie seniorów, osób niepełnosprawnych itp.).
Szkoła Podstawowa nr 20 we współpracy z parafią p/w św. Józefa zorganizowała zbiórkę świąteczną darów dla seniorów oraz wykonała dla nich kartki świąteczne z życzeniami.
MODUŁ III – KOCHAM, LUBIĘ, SZANUJĘ
2. „Tydzień uprzejmości” – rozmowa dotycząca właściwego zachowania względem innych osób, zachęcanie uczniów do niesienia pomocy innym (np. starsze dzieci pomagają młodszym), używania zwrotów grzecznościowych. Proponujemy by każdy dzień podsumować rozmową o tym, co dobrego zrobiło się dla innych i podkreślić, że uprzejmym warto być zawsze.
3. „Siła bajek” – czytanie literatury uwrażliwiającej dzieci, rozbudzającej empatię, poruszające problemy dotyczące ich wieku (np. bajki terapeutyczne, baśnie). Podejmowanie próby oceny
zachowania bohaterów.
5. „Jesteśmy tacy sami” – przeprowadzenie zajęć na temat osób z niepełnosprawnościami. Zwrócenie uwagi na ich potrzeby.
7. „Zaświeć na niebiesko” – zorganizowanie Dnia Świadomości Wiedzy o Autyzmie. Tego dnia można przygotować warsztaty, spotkanie z terapeutą, który opowie o potrzebach dzieci ze spektrum autyzmu. Proponujemy by tego dnia ubrać się na niebiesko i wykonać pamiątkowe zdjęcie.
10. „Warto pomagać” – zorganizowanie akcji charytatywnej mającej na celu pomoc potrzebującym ludziom (np. Rodacy Bohaterom, Szlachetna Paczka, UNICEF itd.). Nie włączamy w to akcji dla zwierząt. Prosimy, aby do paczki dołączyć informację o tym, że dary przygotowano w ramach Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego „Z kulturą mi do twarzy” i zamieścić jego logo.
18. „Moje korzenie” – wykonanie drzewa genealogicznego przy współpracy z rodzicami (może być w formie konkursu). Praca wykonana techniką dowolną, forma płaska.
23. „Nie ma dzieci, są ludzie” – obchody Ogólnopolskiego Dnia Praw Dziecka (20 listopada). Zapoznanie z konwencją praw dziecka i przybliżenie sylwetki Janusza Korczaka.
24. „Kochamy naszą planetę” – zorganizowanie dowolnej imprezy o charakterze ekologicznym, np. Dzień Ziemi, Dzień Wody, Dzień bez Samochodu itp. Uwrażliwienie dzieci na konieczność dbania o przyrodę, zapoznanie z terminem „ekokultura”.
26. „Drzewko szczęścia” – 10 października obchodzimy Dzień Drzewa. Warto tego dnia przeprowadzić zajęcia, podczas których dzieci poznają znaczenie drzew, dowiedzą się co należy robić, aby o nie dbać. Proponujemy wycieczkę do lasu oraz posadzenie drzewka/krzewu (można zrobić to również na terenie przedszkolnego/szkolnego ogródka).
29. „Bezpieczni w sieci” – obchody Dnia Bezpiecznego Internetu (14 lutego). Zorganizowanie zajęć tematycznych dostosowanych do możliwości percepcyjnych uczestników. Zachęcamy do skorzystania z bezpłatnych podręczników dla uczniów i nauczycieli wydanych przez Instytut Kościuszki: https://cyberodporni.pl/poradnik-dlanauczyciela/ , https://cyberodporni.pl/podrecznik-z-tarcza/ lub materiałów Cyber Academy nt. bezpieczeństwa w sieci (filmy animowane, quizy, przewodniki do prowadzenia rozmów itd.) https://www.trendmicro.com/internet-safety/pl/cyber-academy .
MODUŁ IV – KULTURY ŚWIATA
2. „Chińskie wachlarze” – wykonanie z papieru wachlarzy i ozdobienie ich według własnego pomysłu.
3. „Chiński smok” – praca konstrukcyjna z wykorzystaniem kreatywnych materiałów (klocki, kubeczki, rolki itp.).
4. „Sałatka grecka” – zajęcia kulinarne. Przygotowanie sałatki
greckiej.
5. „Olimpiada sportowa” – zorganizowanie zawodów sportowych,
przybliżenie idei olimpiady greckiej.
7. „Mali i duzi architekci” – konstruowanie z dostępnych materiałów (klocki, kubki plastikowe, rolki, kartony) budowli na wzór słynnych zabytków znajdujących się we Włoszech (np. Koloseum, akwedukty, Krzywa Wieża w Pizie itp.).
8. „Zabawy z piłką” – zorganizowanie zawodów sportowych
z wykorzystaniem piłek. Szczegółowy opis gier na wzór antycznych
Rzymian autorstwa Adama Zawojaka dostępny tu:
https://imperiumromanum.pl/ciekawostka/zabawy-z-pilka/
9. „Makaronowy wyścig” – do zabawy można wykorzystać barwiony barwnikiem spożywczym ugotowany makaron (nitki, wstążki) lub włóczkę. Potrzebny będzie makaron/włóczka przynajmniej w trzech kolorach, talerzyki papierowe i widelce. Każdy uczestnik otrzymuje talerzyk i widelec. Makaron/włóczkę mieszamy na talerzykach. Prowadzący pokazuje kartę z kolorem, który należy nawinąć na widelec. Wygrywa osoba, która zadanie wykona jako pierwsza. Dla młodszych dzieci proponujemy ułatwienie zabawy, np. losowanie makaronu/włóczki paluszkami spośród innych.
10. „Dzień pizzy” – zorganizowanie święta pizzy w dowolny sposób (można pizzę wykonać z dziećmi/uczniami, wybrać się do pizzerii lub zamówić ją).
11. „Egipski szyfr” zapoznanie z wyglądem i historią pisma, egipskiego. Zapisywanie hieroglifów patyczkiem umoczonym w farbie na rolce tapety. Wzór liter i symboli jest dostępny w Internecie.
12. „Piasek pustyni” - rysowanie na piasku – ćwiczenia grafomotoryczne lub obejrzenie spektaklu malowania piaskiem.
14. „Rangoli” – jest to popularna w Indiach sztuka wizualna, dekoracja z kolorowych , małych elementów. Naszym zadaniem będzie wykonanie pracy z użyciem materiałów naturalnych (piasek, kamienie, kwiaty, patyczki itd.) i wykonanie zdjęcia. Jak wygląda Rangoli? https://pl.wikipedia.org/wiki/Rangoli
15. „Niezwykła sztuka origami” – zapoznanie z historią powstania origami; wykonanie dowolnej pracy z wykorzystaniem tej techniki.
16. „Z wizytą w Sydney” – poznanie ciekawostek związanych z operą w Sydney: https://www.budowle.pl/budowla/opera-w-sydney; wykonanie węglem, pastelami lub ołówkiem rysunku przedstawiającego gmach opery.
17. „Pokaz mody” – Francja to przede wszystkim moda i szyk, zachęcamy więc do zorganizowania prawdziwego pokazu mody. Uwaga! Stroje mogą być również wykonane z surowców wtórnych.
20. „Poznajmy się” – przybliżenie dzieciom tradycji i kultury ukraińskiej. Nauka podstawowych zwrotów. W starszych klasach można poprosić uczniów z Ukrainy aby sami dokonali prezentacji, natomiast dla młodszych dzieci prezentację przygotowuje nauczyciel (można też zaprosić rodzica dziecka z Ukrainy).