Innowacja pedagogiczna "Jezus jest drogą, prawdą i życiem". Video komentarze uczniów do codziennej Ewangelii, wykorzystywane na lekcji religii.
Innowacja pedagogiczna „Jezus jest drogą, prawdą i życiem”. Video komentarze uczniów do codziennej Ewangelii wykorzystywane na lekcji religii jest odpowiedzią na zapotrzebowanie i uatrakcyjnienie lekcji religii o filmy komentujące Ewangelię przez uczniów. Uczniowie mają swój wkład w przygotowanie elementu lekcji religii. Autorem innowacji są: Marek Janik, Elżbieta Targosz i ks. Jakub Krupa.
Na podstawie wieloletnich obserwacji oraz doświadczenia zawodowego zdobytego w pracy w szkole zauważono, że brakuje atrakcyjnie przekazanego komentarza do Ewangelii dla uczniów szkoły podstawowej. Są co prawda opracowane komentarze przez duchownych, dorosłych, ale rzadko kto po nie z uczniów sięga.
Bogata oferta komentarzy do Ewangelii dostępna w sieci zarówno w formie tekstu jaki i filmów, jej przekaz jest często zbyt trudny dla uczniów i tak narodził się pomysł na komentarze do Ewangelii dla uczniów. Tę lukę postanowiono zapełnić poprzez opracowanie innowacji polegającej na nagrywaniu krótkich filmów – komentarzy uczniów do Ewangelii dnia, które będą wykorzystywane na lekcjach religii jako wstęp lub podsumowanie lekcji, spojrzenie na kierunek własnych przemyśleń dotyczących Ewangelii, porównanie swoich przemyśleń z innymi wnioskami rówieśników.
W każdym z filmów komentujących Ewangelię jest zadanie do wykonania „na dziś” np. dziś pomodlę się z rodzicami wieczorem, albo zrobię coś dobrego czego nie lubię robić, pomogę babci w zakupach itd. Stanowi to świetną okazję przeniesienia Ewangelii do życia codziennego, zaniesienia jej do domu. Komentarze te to drogowskazy dla młodych, które przekładają w jasny i zrozumiały sposób słowa zawarte w Piśmie Świętym na codzienne życie szkolne i domowe, wypełnione zarówno pięknymi i radosnymi, jak i trudnymi sytuacjami, rodzącymi wiele pytań i wątpliwości.
Te komentarze to świetna propozycja dla innych katechetów do wykorzystywania w czasie lekcji, czy jako element formacji rodzin z dziećmi, przygotowującymi się do Pierwszej Komunii Świętej. Komentarze te w zamierzeniu staną się częścią np. wieczornej lub porannej modlitwy rodzinnej w domach, będą wykorzystywane w drodze samochodem do szkoły lub w każdym innym wygodnym miejscu i czasie.
Każdego dnia w Ewangelii odnajdujemy historię życia Jezusa, jego naukę, ale także konkretne wskazówki dla naszego życia. Żadna inna książka nie zawiera w sobie takiego bogactwa. Dlatego celem tej innowacji jest przekazanie ich uczniom, bo to jest ten fundament, na którym będą budować swoje życie. Innowacja ta ma zainspirować dzieci do rozmowy na temat codziennej Ewangelii, a także do jej wspólnego czytania, rozważania i dyskutowania na jej temat w odniesieniu do codziennych sytuacji ze szkoły, domu.
Innowacja ta jest nowatorskim działaniem metodycznym i opiera się na wykorzystywaniu w praktyce krótkich i przystępnych filmów nagrywanych przez uczniów aby uatrakcyjnić uczniom proces zdobywania wiedzy na temat Pisma Świętego oraz rozwijać umiejętności i postawy uwidocznione w Ewangelii i wdrażane w dalszym, młodzieńczym życiu.
Innowacja będzie odpowiedzią na realizację wymagań zawartych w Podstawie programowej katechezy Kościoła katolickiego w Polsce zatwierdzona 8 czerwca 2018 r., Ma na celu rozwijanie u uczniów uniwersalnych kompetencji, takich jak: logiczne myślenie, zadaniowe podejście do stawianych problemów, czy umiejętność pracy zespołowej w sposób najbardziej przyjazny dzieciom poprzez film, doświadczanie, a także rozwijanie kluczowych takich jak postawy społeczne, religijne, etyczne.
Wdrażana innowacja „Jezus jest drogą, prawdą i życiem”. Video komentarze uczniów do codziennej Ewangelii wykorzystywane na lekcji religii ma na celu:
- Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji;
- Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia ze szczególny zwróceniem uwagi na kształtowanie postaw moralnych i nabywanie kluczowych kompetencji w oparciu o prawdy objawione;
- Poznanie i zrozumienie przekazywanych prawd ewangelicznych poprzez: czytanie i rozważanie fragmentów Pisma Świętego;
- Wspólne omówienie doświadczeń i przeżyć;
- Przełożenie poznanej wiedzy na praktykę życia moralno-religijnego;
- Rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych;
- Wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych;
- Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych;
- Zachęcenie dzieci do uczestnictwa w niedzielnej Mszy Świętej;
- Potrzeba wdrożenia innowacji wynikała z troski o jakość katechezy, która dzisiaj jest niezwykle wymagająca zarówno na lekcjach religii w szkole, jak i w duszpasterstwie katechetycznym;
- Zajęcia będą urozmaicały lekcje, angażowały wszystkich uczniów, wyzwalały kreatywność oraz ukryte zdolności.
(Innowacja zakłada realizację trzech kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2022/2023).