Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.

Ogólnopolski Projekt Edukacyjny "Z ekologią na Ty" III edycja

23-09-2023 21:50

Szkoła Podstawowa nr 20 im. Jerzego Kukuczki bierze udział w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym "Z ekologią na Ty" III edycja. Projekt jest realizowany jako innowacja pedagogiczna.

ZASADY OGÓLNE
Projekt jest odpowiedzią na aktualne potrzeby dzieci, wymogi edukacyjne zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego i wychowania przedszkolnego oraz opublikowane przez Ministerstwo Edukacji i Nauki kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2023/2024 (Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków i uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, realizację adekwatnego programu wychowawczo-profilaktycznego. Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin udzielanego w systemie oświaty poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz- i międzyszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny. Wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw/działań w zakresie zachęcania i wspierania uczniów do rozwijania ich aktywności fizycznej. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji. Rozwijanie umiejętności uczniów i nauczycieli z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach programu „Laboratoria przyszłości”).
Udział w projekcie jest bezpłatny.
Projekt skierowany jest do przedszkoli, klas 1-3 oraz 4-8 szkoły podstawowej, szkół ponadpodstawowych oraz świetlic szkolnych.
W projekcie mogą wziąć udział wszystkie zainteresowane placówki, które mają możliwość realizacji założeń projektu.
W działaniach mogą brać udział pojedyncze klasy/ grupy lub cała placówka.
Termin realizacji: od 2 października 2023 - 31 maja 2024.
Wysyłka formularzy ewaluacyjnych w nieprzekraczalnym terminie do 31 maja 2024.

Cele:
- Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju.
- Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki.
- Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka.
- Doskonalenie umiejętności w zakresie rozumienia zależności pomiędzy składnikami środowiska przyrodniczego.
- Doskonalenie umiejętności samodzielnej eksploracji świata, rozwiązywania problemów i stosowania nabytych umiejętności w nowych sytuacjach życiowych.
- Kształtowanie umiejętności obserwacji faktów, zjawisk przyrodniczych, społecznych i gospodarczych, wykonywania eksperymentów i doświadczeń, a także formułowania wniosków i spostrzeżeń.
- Rozwijanie umiejętności tworzenia relacji, współdziałania, współpracy oraz samodzielnej organizacji pracy w małych
grupach, w tym organizacji pracy przy wykorzystaniu technologii.
- Rozwijanie sprawności motorycznych i sensorycznych tworzących umiejętność skutecznego działania i komunikacji.
- Wyrabianie świadomości zdrowotnej w zakresie higieny, pielęgnacji ciała, odżywiania się i trybu życia.
- Doskonalenie umiejętności wykorzystania własnej aktywności ruchowej w różnych sferach działalności człowieka:
zdrowotnej, sportowej, obronnej, rekreacyjnej i artystycznej.
- Traktowanie uporządkowanej, systematycznej wiedzy jako podstawy kształtowania umiejętności.
- Doskonalenie umiejętności myślowo-językowych, takich jak: czytanie ze zrozumieniem, pisanie twórcze, formułowanie pytań i problemów, posługiwanie się kryteriami, uzasadnianie, wyjaśnianie, klasyfikowanie, wnioskowanie, definiowanie, posługiwanie się przykładami itp.
- Rozwijanie osobistych zainteresowań ucznia i integrowanie wiedzy przedmiotowej z różnych dyscyplin.
- Łączenie zdolności krytycznego i logicznego myślenia z umiejętnościami wyobrażeniowo-twórczymi.
- Rozwijanie wrażliwości społecznej, moralnej i estetycznej.


SPOSÓB REALIZACJI
Nauczyciele realizują projekt we własnym tempie w terminie od 2 października 2023 do 31 maja 2024, sami decydują o podziale zadań i terminie ich realizacji.
Zadania może wykonywać jedna grupa/ klasa lub można je podzielić na kilka grup/ klas z danej placówki.
Każda placówka realizująca projekt powinna mieć tylko 1 koordynatora.
Uczestnicy projektu mogą ( ale nie jest to obowiązkowe) dzielić się relacjami z wykonywanych zadań/ wyzwań na grupie
projektowej na Facebooku. Relacje będzie można wstawiać na prywatnej grupie dedykowanej III edycji, do której link będzie zamieszczony w formularzu zgłoszeniowym. Grupa służy do dzielenia się pomysłami, inspirowania siebie nawzajem, nawiązywania współpracy. Wstawianie zdjęć i filmów na grupę jest dobrowolne.
Wpisy powinny zawierać:
nazwę placówki, nazwę modułu, numer zadania, opis realizacji oraz zdjęcia lub film.
Projekt można realizować w swojej placówce również jako innowację pedagogiczną. W tym celu dla zainteresowanych nauczycieli będzie udostępniona odpowiednia dokumentacja ( zgoda autorek na prowadzenie innowacji pedagogicznej oraz wzór zgłoszenia innowacji podczas posiedzenia Rady Pedagogicznej).
CERTYFIKATY I DYPLOMY
Każda grupa/ klasa, placówka, która spełni wymagania wynikające z regulaminu projektu, otrzyma certyfikat za udział w projekcie: dla koordynatora, nauczycieli oraz dyplomy dla każdego ucznia.
PODSUMOWANIE PROJEKTU - WARUNKI UZYSKANIA CERTYFIKATÓW
Należy zrealizować co najmniej 15 zadań z dowolnych modułów w terminie od 2 października 2023 do 31 maja 2024. Następnie przesłać do 31 maja wypełniony formularz ewaluacyjny, który będzie dostępny na grupie projektowej pod koniec kwietnia. Osoby, które nie spełnią wyżej wymienionych kryteriów nie mogą uzyskać certyfikatów. Termin przyjmowania formularzy ewaluacyjnych jest nieprzekraczalny. Każda placówka biorąca udział w projekcie wypełnia tylko 1 formularz ewaluacyjny, który powinien być przesłany przez koordynatora projektu.

LISTA EKO ZADAŃ I WYZWAŃ
Prezentujemy Państwu listę 60 zadań związanych z ekologią.
Każde z nich można dowolnie modyfikować i dostosowywać do realiów placówki.

Moduł 1 Jestem Eko
Kodeks ekologa – stwórzcie wspólnie regulamin młodego ekologa.
Eko moda – zorganizujcie w swojej placówce pokaz eko mody.
Makieta lasu – wykonajcie makietę lasu, na której będzie ukazana jego piętrowa budowa.
Sadzenie drzew – posadźcie drzewo/drzewa na terenie swojej placówki lub w innym wyznaczonym miejscu. Zapiszcie ilość posadzonych drzewek.
Album – wykonajcie album o najbliższym parku narodowym.
Zmiany klimatyczne – jakie mogą być skutki – przeprowadźcie ankietę wśród uczniów waszej placówki. Podzielcie się
wynikami w formie plakatu, który zawiesicie w widocznym miejscu w klasie/ placówce.
Studio pogody – przygotujcie w klasie studio do prezentacji pogody. Nagrajcie film z prognozą pogody na kolejny dzień.
Obieg wody w przyrodzie – wykonajcie plakaty.
Jak zrozumieć Ziemię? – wykonajcie lapbooki prezentujące informacje na temat zagrożeń Ziemi.
Eko inscenizacja – przygotujcie inscenizację dotyczącą dowolnego zagadnienia ekologicznego np. rady na odpady,
prawidłowego zachowania się w lesie itp.
Woda wspólnym dobrem – przygotujcie analizę bilansu zużywania wody w waszych domach. Zastanówcie się, jak
można zmniejszyć zużycie wody?
Formy ochrony przyrody – plakaty, lapbook, reportaż.
Mistrzowie segregacji odpadów – przygotujcie praktyczne zajęcia.
Ekologiczny dom – wykonajcie plakat z istotnymi wskazówkami.
Zdrowo jemy – zorganizujcie Dzień Zdrowego Śniadania.
Eko przepisy – stwórzcie klasową książkę kucharską.

Moduł 2 Eko aktywni

Zawody sportowe – zorganizujcie zawody sportowe z motywem "eko".
Jestem eko – wykonajcie wspólną pracę wielkoformatową według własnego pomysłu. Może być to rysunek na papierze lub malowanie kredą na chodniku.
Leśni detektywi – przygotujcie lekcję w terenie, na której dzieci będą miały możliwość uświadomienia sobie istnienia przyrody poprzez jej odbiór wszystkimi zmysłami np. dotyk kory drzew, powierzchni liści, słuchanie szumu drzew, śpiewu ptaków, podziwianie barw przyrody.
Gra terenowa – stwórzcie grę terenową z motywem przyrodniczym w tle.
Eko podchody – zorganizujcie grę terenową ze wskazówkami.
Sprzątanie świata – weźcie udział w akcji sprzątania świata.
Eko kiermasz – zorganizujcie kiermasz w swojej placówce, celem może być np. zakup sadzonek drzew lub krzewów.
Pomniki przyrody – wybierzcie się na wycieczkę z mapą po waszej miejscowości. Poszukajcie pomników przyrody.
Piesza wycieczka – wybierzcie się na wycieczkę z mapą, która będzie doskonałą okazją służącą zdrowym nawykom.
Rajd rowerowy – wybierzcie się na rajd rowerowy.
Karta obserwacji – zaprojektujcie własną kartę obserwacji, którą będzie można wykorzystać podczas wycieczki przyrodniczej. Podzielcie się nią na grupie projektowej.
Wycieczka przyrodnicza – wybierzcie się na wycieczkę w terenie w poszukiwaniu np. oznak wiosny, śladów zwierząt itp.

Moduł 3 Eko konkursy

Ogólnopolski konkurs fotograficzny "Ekologia w obiektywie" – weźcie udział w konkursie zorganizowanym przez
autorki projektu (termin: październik / listopad).
Ogólnopolski konkurs " Ekologiczna torba" – weźcie udział w konkursie zorganizowanym przez autorki projektu
(termin: marzec / kwiecień).
Eko wiedza – zorganizujcie konkurs z eko wiedzy.
Eko konkurs – zorganizujcie konkurs na np. eko torbę, eko ludka, kompost w słoiku.
Eko ozdoby – wykonajcie eko ozdoby na choinkę. Udekorujcie nimi klasowe/szkolne drzewko choinkowe.
Świat za 100 lat – praca plastyczna.
Zbiórka makulatury/elektrośmieci – zorganizujcie zbiórkę makulatury lub elektrośmieci.
Eko hasło – wymyślcie eko hasła reklamowe.
Papierowe dzieła – wykonajcie zabawki z papieru.
Wiersz z przyrodą w tle – zorganizujcie konkurs recytatorski.
Eko wiersz – napiszcie wspólnie wiersz o tematyce ekologicznej.

Moduł 4 Eko spotkania

Wycieczka – zorganizujcie wycieczkę na wysypisko śmieci lub do stacji segregacji odpadów.
Spotkanie z dietetykiem – zorganizujcie spotkanie z dietetykiem.
Spotkanie z książką – zaproście do swojej placówki gościa np. rodzica, który przeczyta książkę z przyrodą w tle.
Wycieczka – zorganizujcie wycieczkę do Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji. Dowiedzcie się, jaką
drogę musi pokonać woda zanim znajdzie się w naszym kranie.
Eko reporter – pozwólmy dzieciom zamienić się w reporterów. Tematem rozmów niech będzie ekologia i jak o nią dbać.
Sklep ze zdrową żywnością – wybierzcie się do sklepu ze zdrową żywnością.
Wycieczka na łąkę – zorganizujcie wyjście na łąkę, wspólnie poszukajcie roślin leczniczych i stwórzcie z nich zielnik.
Wycieczka do lasu – zorganizujcie wycieczkę do lasu.
Spotkanie z leśnikiem – zorganizujcie spotkanie z leśnikiem.
Wycieczka do nadleśnictwa – zorganizujcie wycieczkę do nadleśnictwa.

Moduł 5 TIK w ekologii

Laboratoria Przyszłości - przygotujcie zajęcia z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych zakupionych w ramachprogramu „Laboratoria przyszłości”.
Eko gra - przygotujcie interaktywną grę edukacyjną dotyczącą ekologii i podzielcie się nią na grupie projektowej.
Eko quiz - przygotujcie interaktywny quiz dotyczący dowolnego ekologicznego zagadnienia i zaprezentujcie go na grupie projektowej.
Eko film - przygotujcie ekologiczny film edukacyjny, a następnie udostępnijcie do niego link na grupie projektowej.
Eko prezentacja - przygotujcie interaktywną prezentację dotyczącą ekologii i opublikujcie ją na grupie projektowej.
Eko pomoce - przygotujcie karty pracy, które można wykorzystać do zajęć dotyczących ekologii i opublikujcie je na grupie projektowej.
Eko kodowanie - stwórzcie zakodowany rysunek o tematyce ekologicznej np. na macie do kodowania.
Eko programowanie - zaprogramujcie robota bądź obiekt, aby poruszał się po macie zgodnie z wyznaczonym kodem.
Eko Scratch - stwórzcie interaktywną animację o tematyce ekologicznej.
Spot reklamowy – nagrajcie spot reklamowy o tematyce ekologicznej.

Bonusowe zadanie
Mój pomysł - stwórzcie i zrealizujcie własne zadanie zgodne z tematyką modułów.


WAŻNE !
Realizujemy co najmniej 15 zadań z dowolnych modułów.
Formy i metody pracy należy dostosować do wieku i możliwości dzieci.
Zachęcamy do dzielenia się swoimi pomysłami na Facebooku na zamkniętej grupie
dedykowanej nauczycielom/ wychowawcom realizującym 3 edycję projektu.