Program "Dziecko w świecie sensoplastyki i twórczości plastycznej".
Program zajęć świetlicowych „Dziecko w świecie sensoplastyki i twórczości plastycznej” powstał jako propozycja zajęć plastycznych dla dzieci z klas I-III uczęszczających do świetlicy szkolnej w Szkole Podstawowej nr 20 im. Jerzego Kukuczki w Bielsku-Białej.
Wprowadzony program wychodzi naprzeciw potrzebom dzieci i ma za zadanie stymulacje ich wszystkich zmysłów. Prowadzone przeze mnie różnorodne zajęcia poprawiają sprawność manualną i terapeutycznie wpływają na psychospołeczną sferę życia dziecka oraz na jakość wychowania.
Zajęcia w dużej mierze prowadzone są przy wykorzystaniu materiałów naturalnych, bezpiecznych i ekologicznych. Wykorzystywane będą masy plastyczne: solna, papierowa, ciastolina, kolorowy ryż i inne. Nasze prace z przyjemnością ozdobimy kamykami, kaszą, grochem, makaronem, kawą, piaskiem, suszonymi kwiatami, tekturą, watą, włóczką, sznurkiem. Plastyka i sensoplastyka to mnogość faktur, tekstur oraz cała paleta barw.
Program zajęć świetlicowych „Dziecko w świecie sensoplastyki i twórczości plastycznej”:
- wspiera rozwój dziecka;
- wspomaga budowanie ich świadomości ciała i przestrzeni;
- wpływa na rozwój mowy (ośrodki w mózgu odpowiedzialne za mowę są usytuowane blisko ośrodków odpowiadających za małą motorykę – czyli pracę dłoni);
- pobudza wyobraźnię dziecka;
- poprzez wspólne działania pogłębia nasz kontakt emocjonalny z dziećmi, budujemy
w ten sposób ich poczucie bezpieczeństwa; - wspomaga funkcje poznawcze dziecka, kompetencje inter i intrapersonalne, które wpływają na rozwój społeczno – emocjonalny, sensomotoryczny i percepcyjny;
- wspiera naturalne procesy spontanicznej aktywności twórczej, co jest podstawą
do kształtowania kreatywności, zdolności samodzielnego myślenia, współpracy
z innymi.
Realizując ten program dużą wagę przywiązuje się do odpowiednio zorganizowanej przestrzeni i umożliwieniu dziecka bycia samodzielnym. Pozwoli mu to zbudować poczucie własnej wartości, zrozumienie, że jego decyzje są szanowane i również mają znaczenie, co wpłynie na pozytywne kształtowanie jego charakteru i bycia asertywnym.
Twórczość dziecięca jest czynnością odruchową, instynktowną i podświadomą. Dziecko przeżywa podczas tworzenia radość, zadowolenie, które pobudzają go do dalszej zabawy zarówno formą jak i barwą a widoczne efekty własnej działalności motywują dzieci do dalszych poszukiwań własnej drogi artystycznej. Wychodząc temu naprzeciw należy zaproponować dziecku różnorodne formy ekspresji, tak by dać mu możliwość odkrywania, eksperymentowania. Przez co będzie czerpać radości z obcowania ze sztuką w największym tego słowa znaczeniu, ze światem barw, kolorów, faktur, przedmiotów, przyrody nieożywionej i ożywionej.
Cele główne:
- poszerzanie i wzbogacanie treści programowych o zagadnienia z zakresu sensoplastyki, metody wspierania rozwoju poprzez działania z zakresu stymulacji sensorycznej
w oparciu o edukację plastyczną; - rozwijanie uzdolnień i zainteresowań artystycznych dzieci oraz ich wrodzonych możliwości twórczych poprzez różnorodne działania plastyczne;
- rozładowywanie trudnych emocji u dzieci, także ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zaburzeniami w zachowaniu, a także wyzwalanie pozytywnych emocji, umożliwiających optymalne wykorzystanie możliwości rozwojowych dzieci;
- wychowanie przez sztukę.
Cele szczegółowe:
- kształtowanie kompetencji kluczowych, w tym intra i interpersonalnych;
- wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia, wyobraźni dziecka, jego wrażliwości estetycznej i ekspresji plastycznej oraz technicznej, ciekawości poznawczej, samodzielności, kreatywności i aktywności, twórczego myślenia, poczucia własnej wartości, odkrywania przyjemności tworzenia, cieszenia się uzyskanym efektem;
- wpływanie na rozwój dużej i małej motoryki, umiejętności manualnych, stymulację wszystkich 5 zmysłów, budowanie świadomości własnego ciała i przestrzeni;
- pogłębienie kontaktu emocjonalnego z dziećmi – budowanie w ten sposób ich poczucia bezpieczeństwa, udoskonalenie współpracy w grupie;
- rozładowanie trudnych emocji, napięć u dzieci oraz wyzwalanie pozytywnych, uczenie się spędzania wolnego czasu w sposób twórczy, organizowania warsztatu własnej pracy, ekonomicznego wykorzystania materiałów;
- organizowaniu sytuacji edukacyjnych umożliwiających dziecku kontakt z różnymi dziedzinami sztuki – malarstwo, rysunek, rzeźba, muzyka;
- promowanie prac i ich autorów poprzez prezentacje na gazetkach szkolnych, stronie internetowej szkoły, (wystawa prac), udział w konkursach;
- stworzenie możliwości własnych wypowiedzi za pomocą różnych środków artystycznych;
- kształtowanie percepcji wzrokowo – ruchowej i wydłużenie czasu koncentracji uwagi.
Realizacja programu przyczynia się do ogólnego rozwoju dziecka, umożliwia mu aktywne poznawanie świata zgodnie z jego potrzebami, zainteresowaniami i dążeniami.
mgr Elżbieta Targosz