Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.

Światowy Dzień Autyzmu - 2 kwietnia

02-04-2020 0:01

Drodzy Rodzice i Uczniowie

Dziś 2 kwietnia - Światowy Dzień Autyzmu, zaburzenia, które coraz częściej spotykane jest na świecie, a wiedza o tym coraz bardziej się pogłębia. Chcemy podzielić się z Państwem informacjami a tym samym  pogłębić świadomość na ten temat, bo jak wiemy "o tym kim jesteśmy nie świadczy wykształcenie, majątek, wygląd, talent..., ale to jak traktujemy drugiego człowieka".

Światowy Dzień Autyzmu został ustanowiony przez ONZ i przypada na 2 kwietnia. Jego celem jest podnoszenie świadomości ludzi na temat zaburzeń związanych ze spektrum Autyzmu. Organizatorzy dbają o to, aby w większości państw i miast w tym dniu najważniejsze budynki zostały podświetlone na niebiesko. Akcja ta nazywa się „Light in up blue” i ma na celu ukazanie wsparcia i jedności z osobami cierpiącymi na Autyzm oraz ich rodzinami. 

Autyzm jest zaburzeniem rozwojowym, które obejmuje wiele sfer funkcjonowania danego człowieka. Pojawia się on tuż po urodzeniu lub do 36 miesiąca życia (okres wczesnego dzieciństwa). Jakie są kryteria autyzmu według klasyfikacji ICD-10? 

 a) Jest to nieprawidłowy rozwój dziecka widoczny już przed 3 rokiem życia, objawiający się w co najmniej jednym z niżej wymienionych obszarów takich jak: 

- rozumienie oraz ekspresja językowa, 

- rozwój wybiórczego przywiązania społecznego lub wzajemnych kontaktów społecznych,

- dość często związany jest z zabawą funkcjonalną, 

- nieprawidłowe interakcje społeczne np. nieumiejętne korzystanie z kontaktu wzrokowego (mimiki, gestów), zaburzone kontakty z rówieśnikami, problemy z wyrażaniem emocji (reagowaniem na emocje innych), odmienne reagowanie, nieumiejętność dzielenia się swoimi przeżyciami, zainteresowaniami oraz osiągnięciami. 

 b) Jakościowe nieprawidłowości w porozumiewaniu się, które mogą przejawiać
się w opóźnionym rozwoju mowy lub jej braku, braku umiejętności komunikowania
się, w stereotypowym lub powtarzającym się wykorzystywaniem słów lub wyrażeń, braku spontaniczności podczas zabaw „na niby”. 

 c) Powtarzające się wzorce zachowania, aktywności oraz zainteresowań (co najmniej jeden obszar), które mogą dotyczyć np. zainteresowaniem tylko jednym tematem o nieprawidłowej treści, przywiązaniem do pewnych niestandardowych czynności rutynowych i zrytualizowanych, powtarzaniem się pewnego rodzaju manier ruchowych, koncentracją na cząstkowych lub niefunkcjonalnych właściwościach przedmiotów. 

                                                      

Zachęcamy do zapoznania się z informacjami.

jim.org/autyzm/czym-jest/?gclid=CjwKCAjw95D0BRBFEiwAcO1KDFPEtCx2xWyiu2G9O6ngx6wi_PLg7eYvFBzmdx9EH36WiVmFKWLmmxoCYnUQAvD_BwE

www.youtube.com/watch?v=thqQ-hPcChg

 

Z wyrazami szacunku

 

Elżbieta Targosz

Martyna Białek

Mariola Śliwka

Agnieszka Mateja

Dorota Guzik

Iwona Pysz

Ilona Tyc