Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.

Ogólnopolski Projekt Edukacyjny "Świetliczaki na tropie... kolorów Świata".

24-09-2022 17:13

Świetlica w Szkole Podstawowej nr 20 im. Jerzego Kukuczki bierze udział w trzeciej edycji Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego "Świetliczaki na tropie... kolorów Świata".

Uczniowie będą zwiedzali poszczególne kontynenty. Projekt składa się z 6 modułów – 5 dotyczących barw odpowiadających kolejno Europie, Azji, Afryce, Ameryce i Australii z Oceanią oraz jeden wspólny „kolorowy” – odnoszący się do wszystkich kontynentów.

CELE PROJEKTU:

  • wychowanie ucznia aktywnego, świadomego swoich możliwości i posiadającego umiejętność współistnienia z przyrodą;
  • uwrażliwienie dzieci na piękno otaczającego świata i potrzebę ochrony przyrody;
  • działanie na rzecz ochrony różnorodności biologicznej i ekosystemów na terenie naszego kraju i świata;
  • rozwijanie zdolności manualnych ucznia;
  • zainicjowanie współpracy między placówkami w całej Polsce.

Zadaniem uczestników jest wykonanie co najmniej 12 zadań z podanego zestawu.

Barwy flagi olimpijskiej symbolizują poszczególne kontynenty, które będą tematem przewodnim trzeciej edycji Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego w ramach Akademii Świetlicowej, tj.: „Świetliczaki na tropie… kolorów Świata”. Poniżej znajduje się 6 modułów (5 dotyczących barw olimpijskich odpowiadających kolejno: Europie, Azji, Afryce, Ameryce i Australii z Oceanią i 1 wspólny „Kolorowy” w odniesieniu do wszystkich kontynentów).

Moduł I: NIEBIESKI – EUROPA

  1. Europejskie powitania– stworzenie minisłowniczka różnych form powitalnych z wybranych 30 krajów europejskich.
  2. Wielcy malarze– zapoznanie z sylwetkami słynnych artystów malarzy (minimum 3) z krajów europejskich – wykonanie reprodukcji ich dzieł techniką dowolną.
  3. W dolinie Muminków– Finlandia, czyli najbardziej zalesiony teren Europy. Prezentacja dotycząca różnych gatunków drzew. Zapoznanie z bohaterami książek o Muminkach. Wykonanie pracy plastycznej „Muminki w zaczarowanym lesie” (technika dowolna).
  4. Igrzyska Olimpijskie– zapoznanie dzieci z historią igrzysk olimpijskich i różnymi dyscyplinami sportowymi. Wybranie lub wymyślenie własnych dyscyplin i zorganizowanie miniolimpiady w świetlicy (boisko szkolne, sala gimnastyczna itp.).
  5. Kraj Andersena i klocków Lego– Dania – ciekawostki o kraju. Zapoznanie z wybranymi baśniami Hansa Christiana Andersena – plastyczne inspiracje według pomysłu dzieci. Świetlicowy konkurs na najciekawszą budowlę (z klocków dostępnych w świetlicy).

Moduł II: ŻÓŁTY – AZJA

  1. Tradycja parzenia herbaty– zapoznanie z historią herbaty i metodami jej przyrządzania. Wykonanie prac plastycznych, których punktem wyjścia będzie zabarwienie kartki (kleks) esencją herbacianą, a następnie z powstałej przypadkowej plamy stworzenie ilustracji przez dorysowanie elementów inną techniką.
  2. Smok chiński– wprowadzenie do tematu, symbolika. Wykonanie w kilku grupach smoków (kilkoro dzieci tworzy jednego smoka, ozdabiając jego poszczególne części, np. z rolek papierowych lub plastikowych butelek, po których połączeniu powstają kilkusegmentowe stwory).
  3. W kraju kwitnącej wiśni– kimono jako tradycyjny strój japoński. Wykonanie pracy plastycznej „Japonki” (origami płaskie z koła i kwadratu).
  4. Syberia– kolej transsyberyjska, płatki śniegu wielkości 30 cm, najgłębsze jezioro świata o unikalnej faunie i florze, bogactwa naturalne – czego nie wiemy o tym kraju? Wykonanie pracy plastycznej – tygrys syberyjski węglem malowany.
  5. Kamishibai i Teatr Cieni– zapoznanie ze specyfiką. Stworzenie „rekwizytów” i wymyślenie tematu, przedstawienie w świetlicy (można zaprosić inne grupy).

Moduł III: CZARNY – AFRYKA

  1. Madagaskar– gatunki fauny i flory występujące tylko na Madagaskarze – album obrazkowy z krótkimi opisami.
  2. Afrykańskie plemiona – ciekawostki o stylu życia, wierzeniach i zwyczajach wybranych plemion afrykańskich. Wykonanie masajskiej biżuterii – naszyjniki z tekturowych talerzyków lub pracy plastycznej „Afrykanki” – kobiety w barwnych strojach afrykańskich – technika mieszana.
  3. Nil– najdłuższa rzeka Afryki i Świata – ciekawostki, informacje dotyczące zwierząt, których „domem” jest Nil – stworzenie gry planszowej, której trasę do przebycia stanowi charakterystyczna nić rzeki.
  4. W kraju Faraonów– Piramidy, Skarabeusze, Koty, Mumie itp. – Egipt – kraj, którym rządził faraon. Egipskie hieroglify – praca plastyczna (tusz, flamastry).
  5. Śladami Stasia i Nel– spotkanie ze słoniem afrykańskim – ciekawostki dotyczące zwierzęcia. Wykonanie pracy plastycznej – wyklejanka z szarych gazet.

Moduł IV: CZERWONY – AMERYKA

  1. Indiańskie totemy– zapoznanie z różnymi plemionami zamieszkującymi Amerykę. Poznanie indiańskiego rękodzieła. Wykonanie słupów totemowych z rolek po ręcznikach papierowych.
  2. Największe aglomeracje Ameryki– ciekawostki. Wykonanie kolażu – fotomontażu.
  3. „Fabryka snów”– z wizytą w Hollywood – świetlicowa zabawa fabularyzowana. Wykonanie przez dzieci Alei Gwiazd (każde dziecko wykonuje własną gwiazdę, gwiazdy układamy na podłodze i dzieci przechodzą aleję, można zaprosić inne grupy do wspólnej zabawy lub spaceru).
  4. A to ciekawe…– w Paragwaju nie ma dzwonków do drzwi, więc klaszczesz, kiedy chcesz poinformować, że przychodzisz w gości, język hawajski ma tylko 12 liter, w Alabamie w niedzielę nie można grać w domino, a w Brooklynie osły nie mogą sypiać w wannach – amerykańskie ciekawostki – album ilustrowany.
  5. Piniata– Meksyk – tradycje i sztuka (Alebrijes, Amate, Frida Kahlo, Diego Rivera). Wykonanie piniaty wypełnionej łakociami z papieru (propozycja na zajęcia kończące realizację projektu).

Moduł V: ZIELONY – AUSTRALIA I OCEANIA

  1. Wielka Rafa Koralowa– wprowadzenie do tematu, prezentacja multimedialna. Wykonanie prac plastycznych „Podwodny Świat” (technika mieszana).
  2. Aborygeni– rdzenna ludność Australii – tradycje i zwyczaje. Wykonanie tekturowego bumerangu pomalowanego techniką kropkowaną z nawiązaniem do symboli aborygeńskich.
  3. Kangur i emu– dlaczego są w herbie Australii? Przybliżenie sylwetek zwierząt. Zabawy sportowo-ruchowe z wykorzystaniem worków materiałowych (wyścigi w workach, rzuty do celu, co to za przedmiot – rozpoznawanie przedmiotów za pomocą dotyku i inne).
  4. Australijskie endemity– prezentacja albumów i zdjęć. Wykonanie galerii prac plastycznych techniką pasteli olejnych.
  5. „Australijskie wow”– Góra Kościuszki – polski akcent w Australii, Uluru – jedyny taki monolit na świecie, 15 500 żarówek wymienianych corocznie w Operze w Sydney – ciekawostki znane i nieznane. Wykonanie pocztówki i wysłanie jej do zaprzyjaźnionej świetlicy.

Moduł VI: KOLOROWY – ŚWIAT

  1. Budowle świata– prezentacja dotycząca słynnych budowli z całego świata – wykonanie przez dzieci prac plastycznych „Budowle z całego świata” – galeria prac. Zapoznanie dzieci z budowlami i miejscami znajdującymi się na liście Światowego Dziedzictwa UNESCO.
  2. Proszę Państwa oto miś…– zapoznanie z różnymi gatunkami niedźwiedzi żyjącymi na wszystkich kontynentach świata, wykonanie planszy prezentującej różne gatunki niedźwiedzi, zapoznanie z utworami literackimi o „misiach”.
  3. Flagi świata– gra „Memory – flagi świata” – wykonanie gry pamięciowej złożonej z 20 par kart z wybranymi przez dzieci flagami ze wszystkich kontynentów.
  4. Pustynie świata– ciekawostki o terenach pustynnych na wszystkich kontynentach. Wykonanie pracy plastycznej „Karawana”.
  5. Kuchnie świata– podróż kulinarna przez różne zakątki wszystkich kontynentów, rośliny jadalne nieznane w Polsce.