Ogólnopolski Projekt Edukacyjny "Świetliczaki na tropie... kolorów Świata".
Świetlica w Szkole Podstawowej nr 20 im. Jerzego Kukuczki bierze udział w trzeciej edycji Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego "Świetliczaki na tropie... kolorów Świata".
Uczniowie będą zwiedzali poszczególne kontynenty. Projekt składa się z 6 modułów – 5 dotyczących barw odpowiadających kolejno Europie, Azji, Afryce, Ameryce i Australii z Oceanią oraz jeden wspólny „kolorowy” – odnoszący się do wszystkich kontynentów.
CELE PROJEKTU:
- wychowanie ucznia aktywnego, świadomego swoich możliwości i posiadającego umiejętność współistnienia z przyrodą;
- uwrażliwienie dzieci na piękno otaczającego świata i potrzebę ochrony przyrody;
- działanie na rzecz ochrony różnorodności biologicznej i ekosystemów na terenie naszego kraju i świata;
- rozwijanie zdolności manualnych ucznia;
- zainicjowanie współpracy między placówkami w całej Polsce.
Zadaniem uczestników jest wykonanie co najmniej 12 zadań z podanego zestawu.
Barwy flagi olimpijskiej symbolizują poszczególne kontynenty, które będą tematem przewodnim trzeciej edycji Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego w ramach Akademii Świetlicowej, tj.: „Świetliczaki na tropie… kolorów Świata”. Poniżej znajduje się 6 modułów (5 dotyczących barw olimpijskich odpowiadających kolejno: Europie, Azji, Afryce, Ameryce i Australii z Oceanią i 1 wspólny „Kolorowy” w odniesieniu do wszystkich kontynentów).
Moduł I: NIEBIESKI – EUROPA
- Europejskie powitania– stworzenie minisłowniczka różnych form powitalnych z wybranych 30 krajów europejskich.
- Wielcy malarze– zapoznanie z sylwetkami słynnych artystów malarzy (minimum 3) z krajów europejskich – wykonanie reprodukcji ich dzieł techniką dowolną.
- W dolinie Muminków– Finlandia, czyli najbardziej zalesiony teren Europy. Prezentacja dotycząca różnych gatunków drzew. Zapoznanie z bohaterami książek o Muminkach. Wykonanie pracy plastycznej „Muminki w zaczarowanym lesie” (technika dowolna).
- Igrzyska Olimpijskie– zapoznanie dzieci z historią igrzysk olimpijskich i różnymi dyscyplinami sportowymi. Wybranie lub wymyślenie własnych dyscyplin i zorganizowanie miniolimpiady w świetlicy (boisko szkolne, sala gimnastyczna itp.).
- Kraj Andersena i klocków Lego– Dania – ciekawostki o kraju. Zapoznanie z wybranymi baśniami Hansa Christiana Andersena – plastyczne inspiracje według pomysłu dzieci. Świetlicowy konkurs na najciekawszą budowlę (z klocków dostępnych w świetlicy).
Moduł II: ŻÓŁTY – AZJA
- Tradycja parzenia herbaty– zapoznanie z historią herbaty i metodami jej przyrządzania. Wykonanie prac plastycznych, których punktem wyjścia będzie zabarwienie kartki (kleks) esencją herbacianą, a następnie z powstałej przypadkowej plamy stworzenie ilustracji przez dorysowanie elementów inną techniką.
- Smok chiński– wprowadzenie do tematu, symbolika. Wykonanie w kilku grupach smoków (kilkoro dzieci tworzy jednego smoka, ozdabiając jego poszczególne części, np. z rolek papierowych lub plastikowych butelek, po których połączeniu powstają kilkusegmentowe stwory).
- W kraju kwitnącej wiśni– kimono jako tradycyjny strój japoński. Wykonanie pracy plastycznej „Japonki” (origami płaskie z koła i kwadratu).
- Syberia– kolej transsyberyjska, płatki śniegu wielkości 30 cm, najgłębsze jezioro świata o unikalnej faunie i florze, bogactwa naturalne – czego nie wiemy o tym kraju? Wykonanie pracy plastycznej – tygrys syberyjski węglem malowany.
- Kamishibai i Teatr Cieni– zapoznanie ze specyfiką. Stworzenie „rekwizytów” i wymyślenie tematu, przedstawienie w świetlicy (można zaprosić inne grupy).
Moduł III: CZARNY – AFRYKA
- Madagaskar– gatunki fauny i flory występujące tylko na Madagaskarze – album obrazkowy z krótkimi opisami.
- Afrykańskie plemiona – ciekawostki o stylu życia, wierzeniach i zwyczajach wybranych plemion afrykańskich. Wykonanie masajskiej biżuterii – naszyjniki z tekturowych talerzyków lub pracy plastycznej „Afrykanki” – kobiety w barwnych strojach afrykańskich – technika mieszana.
- Nil– najdłuższa rzeka Afryki i Świata – ciekawostki, informacje dotyczące zwierząt, których „domem” jest Nil – stworzenie gry planszowej, której trasę do przebycia stanowi charakterystyczna nić rzeki.
- W kraju Faraonów– Piramidy, Skarabeusze, Koty, Mumie itp. – Egipt – kraj, którym rządził faraon. Egipskie hieroglify – praca plastyczna (tusz, flamastry).
- Śladami Stasia i Nel– spotkanie ze słoniem afrykańskim – ciekawostki dotyczące zwierzęcia. Wykonanie pracy plastycznej – wyklejanka z szarych gazet.
Moduł IV: CZERWONY – AMERYKA
- Indiańskie totemy– zapoznanie z różnymi plemionami zamieszkującymi Amerykę. Poznanie indiańskiego rękodzieła. Wykonanie słupów totemowych z rolek po ręcznikach papierowych.
- Największe aglomeracje Ameryki– ciekawostki. Wykonanie kolażu – fotomontażu.
- „Fabryka snów”– z wizytą w Hollywood – świetlicowa zabawa fabularyzowana. Wykonanie przez dzieci Alei Gwiazd (każde dziecko wykonuje własną gwiazdę, gwiazdy układamy na podłodze i dzieci przechodzą aleję, można zaprosić inne grupy do wspólnej zabawy lub spaceru).
- A to ciekawe…– w Paragwaju nie ma dzwonków do drzwi, więc klaszczesz, kiedy chcesz poinformować, że przychodzisz w gości, język hawajski ma tylko 12 liter, w Alabamie w niedzielę nie można grać w domino, a w Brooklynie osły nie mogą sypiać w wannach – amerykańskie ciekawostki – album ilustrowany.
- Piniata– Meksyk – tradycje i sztuka (Alebrijes, Amate, Frida Kahlo, Diego Rivera). Wykonanie piniaty wypełnionej łakociami z papieru (propozycja na zajęcia kończące realizację projektu).
Moduł V: ZIELONY – AUSTRALIA I OCEANIA
- Wielka Rafa Koralowa– wprowadzenie do tematu, prezentacja multimedialna. Wykonanie prac plastycznych „Podwodny Świat” (technika mieszana).
- Aborygeni– rdzenna ludność Australii – tradycje i zwyczaje. Wykonanie tekturowego bumerangu pomalowanego techniką kropkowaną z nawiązaniem do symboli aborygeńskich.
- Kangur i emu– dlaczego są w herbie Australii? Przybliżenie sylwetek zwierząt. Zabawy sportowo-ruchowe z wykorzystaniem worków materiałowych (wyścigi w workach, rzuty do celu, co to za przedmiot – rozpoznawanie przedmiotów za pomocą dotyku i inne).
- Australijskie endemity– prezentacja albumów i zdjęć. Wykonanie galerii prac plastycznych techniką pasteli olejnych.
- „Australijskie wow”– Góra Kościuszki – polski akcent w Australii, Uluru – jedyny taki monolit na świecie, 15 500 żarówek wymienianych corocznie w Operze w Sydney – ciekawostki znane i nieznane. Wykonanie pocztówki i wysłanie jej do zaprzyjaźnionej świetlicy.
Moduł VI: KOLOROWY – ŚWIAT
- Budowle świata– prezentacja dotycząca słynnych budowli z całego świata – wykonanie przez dzieci prac plastycznych „Budowle z całego świata” – galeria prac. Zapoznanie dzieci z budowlami i miejscami znajdującymi się na liście Światowego Dziedzictwa UNESCO.
- Proszę Państwa oto miś…– zapoznanie z różnymi gatunkami niedźwiedzi żyjącymi na wszystkich kontynentach świata, wykonanie planszy prezentującej różne gatunki niedźwiedzi, zapoznanie z utworami literackimi o „misiach”.
- Flagi świata– gra „Memory – flagi świata” – wykonanie gry pamięciowej złożonej z 20 par kart z wybranymi przez dzieci flagami ze wszystkich kontynentów.
- Pustynie świata– ciekawostki o terenach pustynnych na wszystkich kontynentach. Wykonanie pracy plastycznej „Karawana”.
- Kuchnie świata– podróż kulinarna przez różne zakątki wszystkich kontynentów, rośliny jadalne nieznane w Polsce.